Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Då kommer en fråga som i ämnet som ofta diskuterats i forumet.

Jag har läst de flesta länkar men inte riktigt hittat svaret på det jag söker.

Jag tänker peta in ett sportluftfilter i bilen, men frågan är VILKET som är bäst?
Köper av BSR, så ska jag ha ett s.k Opti - Flow, eller ett som ersätter originalfiltret i boxen?

En del tycker INTE man ska byta då det är såååå mycket nackdelar med impregneringen m.m., så ge mig tips på vilket av dessa som är bäst generellt.

Jag är INTE ute efter nåt häftigt pysljud, mest för o ge bilen lite mer drag om det går :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
luftfiltret ger bilan bara mer ljud & det är stor risk att du har sönder MAF:en samt att garantin sätts ur spel
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Så inte ens ersätta det filter som finns i boxen är någon idé???
Användarvisningsbild
av greeeken
Risken tt förstöra mafen som carman säger kommer när du tvättat och oljat in filltret
Mer fart kan du glömma, du kan til lo med få sämmre fart
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Rätt konstigt egentligen...

Hade bestämt mig för o köpa, men lyssnar på folk som sitter på internet och skriver på ett forum :lol:

Då får det bli pengar på annat :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
Så konstigt är det inte.
får den för mkt luft än vad den ska går ju inte motorn som den borde göra
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Alltså, jag menade vad konstigt det är att man lyssnar och ändrar sina planer som man gör när man får svaret på ett forum på internet.

Det va alltså en klapp på axeln till Er som svarar här inne, ni är ju så enormt duktiga!

Sträck på Er! (W)
Användarvisningsbild
av volvos80
greeeken skrev:Så konstigt är det inte.
får den för mkt luft än vad den ska går ju inte motorn som den borde göra
Styr inte bilen själv det hur mycke luft han skall ha oavsett viket filter det sitter i???
:?:
av CANBus
CarMan skrev:luftfiltret ger bilan bara mer ljud & det är stor risk att du har sönder MAF:en samt att garantin sätts ur spel
jag skulle gärna ha det där uttalandet mer konkret vad du menar att MaF:en skulle gå sönder av ett öppet filter?
Jag är inte den som är den, men jag har åkt med ett öppet BMC i över 3 år och jag har aldrig bytt nån MaF.
Det handlar nog inte om filtret i denna fråga, utan helt enkelt att MaF är dåligt konstrurerad att den sonika går sönder titt som tätt oavsett
(går att jämföras med ETM historien, helt enkelt kass kvalitet.) och då är det ju ganska lätt att hävda att filtret gjort skadan från tex Volvos sida.
Om jag är ärlig så tror jag skrönan kring filtrerna härstammar från gamla Bosch L.H 2 systemen, det lever kvar helt enkelt och lätt att lägga fingret på om nått händer med bilen.
Nu förespråkar jag inte för att man ska ha öppet filter, det gör ingen matematisk förbättring av motorn på nått sätt.
snarare tvärtom om man inte är noga med lufttemperaturerna
Original filterbox är absolut optimalast för P2 bilar iaf, detta har ju Volvo räknat ut från början. Att jag har öppet är nog mer estetiskt än funktion iaf.
av Thuné
Att Massemätarna går på bilar med öppet filter tror jag endast beror på oljan som sportfilterna är indränkta i.

Idag fick jag samtal av min mor att hennes front b[…]

Fälgar till V70- 2015 (diesel)

Fälgar från nyare Volvo (SPA) eller f&a[…]

B230F går fett

Det är relativt vanligt att bränsletryck[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Ja , jag har sett den sprängskissen men jag v[…]