Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ssh9729
Hej,

Jag har en V70N -02. Det finns bara en nyckeldosa till bilen och den betedde sig som att batteriet var dåligt när jag köpte den. Men efter att jag bytte batteriet i dosan så fungerar den inte alls vilket kändes lite snopet... :shock:

Kan man felsöka eller laga den på något sätt? Kan man byta innanmätet på något vis till en annan dosa?

Bild

Bild
av abaltsjo
När jag bytte dosa hade knappen lossnat från unlock eller lock så jag lödde fast den igen kolla om det sotter löst vid knapparna.
Användarvisningsbild
av wissel
Köp en ny Dosa, tror Skruvat har dom för max någon hundring, flytta över ditt kort o Batteri = Klart.
Vill du passa på att ändra till KIR så finns det nya "tomma" skal, köpte 3 st. för 110:- på Alieexpress.
Dom kommer med oslipad nyckel, gick till lokala låsfirman som slipade in den och flyttade över kortet samt
Transpondern som sitter i själva nyckeln. ( Lite försiktigt pill att få ur den hel).
av m2c
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men vad skulle krävas för att koda in en ny dosa? Kan man göra det själv med vida?
Alltså om dosans elektronik är så skadad att den inte går att laga. Kan man köpa en beg till en annan bil och koda in själv?
Användarvisningsbild
av wissel
m2c skrev:Ursäkta att jag kapar tråden lite, men vad skulle krävas för att koda in en ny dosa? Kan man göra det själv med vida?
Alltså om dosans elektronik är så skadad att den inte går att laga. Kan man köpa en beg till en annan bil och koda in själv?
Nej den måste kodas av de firmor som har tillgång till Volvocars servrar. Begagnat kort går OM du har PINkoden bara.
ny Dosa komplet är säkert några tusenlappar.
Användarvisningsbild
av wissel
Har inte stött på någon enda en som haft pinkoden till ett begagnat kort!
Kolla runt på kinasidorna dom kanske har dessa kort med pinkod o allt för en spottstyver!
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag kan plocka fram PIN till begagnade dosor om man även har den UEM (backspegel) som satt i bilen där nycklarna hörde.. har flyttat någon nyckel på det sättet. Inga stora problem egentligen, har dock inga att sälja till dig.

Men någon där ute kanske plockar UEM + nycklar på någon skrot nån gång?
av m2c
Intressant, tack för ditt svar Johnny
Måste alla nycklar ha samma pin, eller kan man gifta in en nyckeldosa och behålla en gammal?
Användarvisningsbild
av johnnype
Alla nycklar har unika koder så ja, det går fint med olika nycklar.

Det kan se ut såhär för en fjärrdosa t.ex
PIN = 00 41 22 33 seed = AD 1E 3D 92 9C 8F 58 9B
Sota ur partikelfilter i Vida

Har en Subaru bensin/etanol/el driven med partikel[…]

Några saker sticker ut, felkod ECM-2900 och […]

Testa att dra ut kabeln från bilen och koppl[…]

Hej, Spärrmekanismen på mitt väns[…]