Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle precis starta igång bränslevärmaren (bensin) eftersom det var lite kyligt idag, kanske mest för att testa så den fungerar! Men till min stora fasa upptäcker jag att den inte går igång :(

Däremot så kunde jag försöka 7-8ggr innan jag gav upp, så den verkade inte sätta någon felkod och bli låst, - konstigt, tänkte jag.

Felsökning
Väl hemma igen så kopplade jag på datorn och skulle testköra värmaren manuellt, samma visa. Status går från Startar till Stänger av och inga felkoder finns i bilen överhuvudtaget. Men då noterar jag att batterispänningen visar 11,0V (ops!?) Jag gör om uppstarten av värmare och sätter på loggning av spänning, den sjunker till 10,0V och det är också den lägre brytspänningen för värmaren! - Aha!

Resultat
Mitt batteri verkar sakna en cell och att bilen startar är nog bara tur än så länge! Så kolla över era batterier inför vintern!!

ps. mitt batteri var köpt på en rikstäckande lågprisaffär för bildelar, det är 2 år gammalt. ds.

God höst
mvh Johnny
wissel skrev:Så nu blir det ett AGM batteri i samma firma? Då har du ju 4 års garanti, de du Johnny.
Hej förresten. Freddie
Tjenare! Allt väl?

Jo, det är det jag sitter och tänker på faktiskt.. hur mår ditt AGM efter 2(?) års brukande i bilen? Det blir antingen ett AGM eller nytt original på Volvo ÅF i byn.
johnnype skrev:
wissel skrev:Så nu blir det ett AGM batteri i samma firma? Då har du ju 4 års garanti, de du Johnny.
Hej förresten. Freddie
Tjenare! Allt väl?

Jo, det är det jag sitter och tänker på faktiskt.. hur mår ditt AGM efter 2(?) års brukande i bilen? Det blir antingen ett AGM eller nytt original på Volvo ÅF i byn.
Allt väl, mycket väl här i Fjollträsk,:-) mitt batteri mår ungefär som vi gör = Perfekt. Kommer aldrig mera att köpa ett "vanligt" batteri faktiskt.
Kan stå o köra radion o P-ljus hur länge som helst känns det som. Min CAN box funkar 100% som alltid. Men det visste jag ju från start. Lärde en kompis här på
forumet som trodde hans Box inte funkade, men med rätt inställning så rullade det förstås igång direkt. :P
Så det lir säkert några år till med min bil, vägrar å det allvarligaste att inhandla något diesellok...har faktiskt lovat mig själv att ALDRIG nånsin köpa någon bil med dieselmotor. Så det blir att sköta om min nuvarande så länge det nånsin går.....;-)
Ha de gott Johnny o lev väl.
:-)
m2c skrev:Alla biltema bilbatterier har väl 4 år inte bara AGM?
Jag har för mig att jag fick 4 års på det silverbatteri jag köpte sist till v70n,
Joo.
Batteriet verkar ha gjort sitt, men tappat en cell har det nog inte gjort iaf. Går en cell tappar du 2V rakt av och borde inte få upp batteriet mer än knappt över 10V.
Men AGM ska du definitivt ha, just på grund av värmaren - vanliga batterier pallar inte den kontinuerliga belastningen som värmaren orsakar, så det är helt rätt! :)

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]