- fre 23 sep 2016, 11:45
Hej! Har en XC90, en 2003:a, med ett lite mysko elfel relaterat till elektroniken i höger framdörr. När bilen är avstängd fungerar allt i dörren, d.v.s. elhiss, elspegel, dörrlås, precis som det ska MEN när jag startar motorn så slutar nämnda funktioner att fungera efter ca 20-25 sekunder. Stänger jag av motorn så fungerar allt direkt perfekt igen. Har gjort proceduren ca 20-30 gånger under de senaste veckorna, och det är precis likadant varje gång. Ibland - men inte alltid - visar yttertemperaturmätaren --*C i displayen när motorn är igång också, men aldrig när den är avstängd.
Bilen har varit inne på Volvo, men de hittar inga felkoder relaterade till dörren och hade inte heller någon aning om vad som kunde tänkas orsaka felet. Har via detta forum förstått att det kan vara något fel på dörrmodulerna (DDM eller PDM), men då borde det väl inte spela någon roll om motorn är igång eller inte?? Elhissen m.m. funkar ju ALDRIG när motorn är igång och ALLTID när motorn är avstängd. ?:-/ Har ruckat lite på kontakterna till DDM och PDM samt de jordpunkter runt om i bilen som jag kunnat se, men utan någon förändring.
Är det någon här som har någon idé om hur jag kan fortsätta felsöka?
Bilen har varit inne på Volvo, men de hittar inga felkoder relaterade till dörren och hade inte heller någon aning om vad som kunde tänkas orsaka felet. Har via detta forum förstått att det kan vara något fel på dörrmodulerna (DDM eller PDM), men då borde det väl inte spela någon roll om motorn är igång eller inte?? Elhissen m.m. funkar ju ALDRIG när motorn är igång och ALLTID när motorn är avstängd. ?:-/ Har ruckat lite på kontakterna till DDM och PDM samt de jordpunkter runt om i bilen som jag kunnat se, men utan någon förändring.
Är det någon här som har någon idé om hur jag kan fortsätta felsöka?
Senast redigerad av 1 VolvoXC902003, redigerad totalt 0 gånger.
- By dieselkenneth