- fre 23 sep 2016, 00:42
Min s80 140häst från 2000 och 39000mil på mätaren, grodhoppade på låga varv och växel samt tomgång var inte den rena sången man är van vid. När jag startade gick den rent och fint men när den blev varm kom eländet. En VIDA utläsning gav ECM640A vilket pekade ut kamställningsventilen som misstänkt pinal. Motorn har variabla kamtider på insuget vilket åstadkomms genom att trycket hos motoroljan kan vrida kammen i förhållande till kamdrevet. ECM styr kamställingsventilen genom att beroende på var bl a skicka en pulsbreddmodulerad signal till ventilen. Via kamgivaren får ECM tillbaka en signal om vilken faktisk kaminställning som det blev. Det finns sålunda ett ÄR värde och ett BÖR värde viket ECM jämnför för dessa bör vara lika annars tänds motorlampan och felkoden ECM 640 A sätts. När min motor vara kall fungerade detta men när den blev varm kärvade den och fastnade fastnade varför motorn gick som en påse nötter. Ett besök på skroten och några hundralappar och en halvtimmes skruvande under locket till tändstiften så var den tillbaka sitt vanliga jag. Kamställnigsventilen sitter aldeles invid insugskamdrevet.
- By R1Uffe