Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en XC90 2,5T AWD med automatlåda, årsmodell 2003, med 24 000 mil på mätaren. Bilen är noga underhållen och har gått som en klocka i alla år som jag haft den (köpte den 2010, tror jag). MEN nu i samband med en service upptäckte man ett - som man kallade det - minimalt läckage av bakaxelolja från slutväxeln (inte från Haldexen utan från den stora klumpen bakom). Fick det förevisat för mig och det såg mest ut som ett tjockt lager smörjfett som runnit i en ganska rak "linje" från ovansidan på bakaxelklumpen någonstans och bakåt. Såg ganska nytt ut tyckte jag, och runt om var det helt rent och fint. Fanns inte där vid förra servicen för ett år (och ca 1000 mil) sedan. Mekanikern kollade oljenivån och sa att det i princip inte läckt ut något alls, högst en eller några matskedar eller så, och det skulle inte vara någon fara att köra med det enligt honom utan tillräckligt om jag körde förbi honom en gång om året och kollade nivån.

Min fråga till er är förstås hur jag ska tänka angående det här läckaget. Ska man åtgärda det nu (för typ 30 000 kr) eller går det - som mekanikern tyckte - utmärkt att köra runt med det? Tacksam för alla åsikter i frågan!

EDIT:
Kom på att jag precis dagarna innan jag lämnade in bilen till Volvo besiktade den hos Opus bilprovning. De körde då bilen i bromsprovaren, vilket de inte brukar göra (brukar göra någon slags landsvägstest av bromarna istället). Jag frågade om detta, men de sa att det var nya rutiner från och med i år som gjorde att det gick att köra även AWD:erna i bromsprovaren. Kan detta ha med saken att göra???
Senast redigerad av 3 VolvoXC902003, redigerad totalt 0 gång.
Att bilen bara blir framhjulsdriven kan jag definitivt leva med. Den har, i vart fall i min ägo, aldrig rullat i snö eller på is så egentligen var det väl lite onödigt att köpa en AWD från första början :D

Finns det inte risk för att det händer något annat då? Oljud i bakaxel eller att bilen "låser sig" och tvärstannar t.ex.? Är läckor på slutväxeln vanliga? Är rätt orolig som kanske märks...
Om oljenivån blir så kritiskt låg att någon riskera paja tror jag det är mer sannolikt det föregås av missljud, inte av att någonting skär plötsligt. Jag tycker du fortsätter köra och låter kolla oljenivån en gång om året som föreslaget av din mekaniker.

Angående bilprovningen beror det på vad det är för sorts fyrhjulsdrivning. 2003 är jag tämligen säker hade haldex. Tidigare årsmodeller, t.ex V70, hade viskokoppling som kunde paja av för stora rotationsskillnader. Haldexen är urkopplad när tändningen är avslagen.
" EDIT:
Kom på att jag precis dagarna innan jag lämnade in bilen till Volvo besiktade den hos Opus bilprovning. De körde då bilen i bromsprovaren, vilket de inte brukar göra (brukar göra någon slags landsvägstest av bromarna istället). Jag frågade om detta, men de sa att det var nya rutiner från och med i år som gjorde att det gick att köra även AWD:erna i bromsprovaren. Kan detta ha med saken att göra??? "

XC90 2003 skall ALDRIG köras på rullarna enligt Bilprovningens egna uppdaterade lista. Så om jag vore du så skulle den stationen få ett besök och ett krav på ny Vinkelväxel o hylsa. Hämta Stationschefen så får hen kolla upp. Min 2003a tillåter jag ALDRIG att dom kör den på rullarna.
Jag har idag upptäckt att min har tappat 4wd och sitter i ski.....en med det nu.
Trist som bara den.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]