Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 90foba
Hej! Tänkte kolla om någon har en aning om att vad det kan var för fel på våran pärla.
När man startar han kall så kan man känna små ryckning vid gaspådrag i 1ans växel men inte så mycket mer.
Sedan när man håller jämn hastighet så kan han smårycka till då och då precis som han känner för det, farthållaren kopplas bort då och man kan ej använda den igen fören man startar om bilen.
Ryckningarna vid jämn gas sitter i även om motorn är var (arbetstemperatur) så det är lite irriterande.
Har varit på Volvo för att kolla om det finns några felkoder men de kunde inte hitta några...
En kompis som var o hälsa på kollade också med sin obd 2 läsara och konstigt nog så fick han fram felkoder...
P2101
p1610

Har en liten annan fråga med.
Har testat att koppla bort lmm o se om det blir ngt skillnad.
Det var inget skillnad alls då bilen gick precis lika....
Någon som vet om det ska vara ngt skillnad på motorns gång om man kopplar bort den?
Har kollat lite på internet och det finns så många olika svar på det så man blir inte klok :/
Måste tillägga med att han går otroligt fint på tomgången utan några ryckning o så
Tack för alla svar i förhand!
av MickeM
Dina Felkoder pekar ju på gasspjället, så låt bli Lmm!

P2101 är universellt, och betyder bara "fel i gasspjällregleringen". Inget mer matnyttigt.

P1610 däremot =ECM 903f, och betyder krävande gasspjäll, eller rörelseproblem på samma spjäll.

Rengöring av gasspjället = steg1.
av 90foba
Hej igen!
Nu har jag varit nere vid bilen och plockat ner spjället.
Rengjorde den fast att den såg väldigt rent ut iaf.
Men symptomen är exakt samma så då blir det att kolla efter en annan spjäll iaf :/
Min fråga är...om jag köper en begagnad spjäll på skroten med samma etikettnummer ? kommer den att fungera då eller måste man iaf lägga in nytt programvara hos Volvo? :/
Har kolla lite på nätet men alla verkar skriva olika ang det .
Ena säger att det behövs inte om det är samma nummer men andra säger att man måste göra det :/
av MickeM
90foba skrev:Hej igen!
Nu har jag varit nere vid bilen och plockat ner spjället.
Rengjorde den fast att den såg väldigt rent ut iaf.
Men symptomen är exakt samma så då blir det att kolla efter en annan spjäll iaf :/
Min fråga är...om jag köper en begagnad spjäll på skroten med samma etikettnummer ? kommer den att fungera då eller måste man iaf lägga in nytt programvara hos Volvo? :/
Har kolla lite på nätet men alla verkar skriva olika ang det .
Ena säger att det behövs inte om det är samma nummer men andra säger att man måste göra det :/
Det skall vara från samma motor, och gärna årsmodell, för att gå någorlunda ordentligt okalibrerat.
Man BÖR alltså kalibrera ett begagnat spjäll, för att det ska fungera optimalt.
Rekomenderas!

Men jag tycker inte att det finns tillräckligt med info här för att "köpa ett spjäll och prova", om du inte har ett liggande, eller kommer över ett, fruktansvärt billigt.

Faktum är att ett begagnat ska vara oerhört billigt om det ska vara ide.
Risken är stor, att det "nya" är lika dåligt.
av 90foba
Okej å vet jag det iaf.
Nja vad jag vet så finns det för 500kr på skroten det var mestadels därför jag tänkte på så sätt.
Men ska se om jag lyckas få tag på någon med VIDA som kan kolla det lite mer exakt.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]