Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en d5 som går 15-20min på tomgång sedan börjar den "hosta" för att senare stanna.
Har bytt bränslefilter samt till beg högtryckspump och rengjort tankpump.
Tankpumpen ger ca 7bar med tändning till ca:80sek när jag startar blir det ett undertryck i matarledningen på ca:150mbar.
Någon som har några ledtrådar?

Vad bör det vara för tryck i matarledningen när högtryckspumpen leverar bränsle?
Du menar väll sekunder och inte minuter? Hur mycket bränsle har du i tanken? Pumpen i tanken går i ca 90 sekunder eller tills dess att nyckeln vrids till läge III och motorn startat. Dessutom har du mindre än 20 liter i tanken gås den konstant eller om du har plattan i mattan i mer än 20 sekunder. Du får läsa ut vad du har för tryck bränslefördelningsröret (railen) där i änden sitter tryckgivare som skickar signal till bränslepumpen att reglera trycket, ska vara från 30 Mpa vid tomgång och ca 160 MPa vid fullt belasning.
Nej den stannar efter 15-20 min på tomgång snabbare om jag gasar lite mer,samt att den går att köra ca:10km.
sätter fel kod 2700 bränsletryckgivare samt 2800 bränsletrycksreglerventil om jag låter den "självdö",då surrar det i bränsletrycksreglerventilen en stund efter jag slagit av tändningen.Då går den ej att starta förens den kallnat.

Funderar på om det är något med tankpumpen iallafall el. bränsletrycksreglerventilen el.kamaxelgivaren har jag oxå fått tips om

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]