Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spectre
Jag har en volvo S80 T6 -03 som jag ska byta topplockspackning på och jag hittar inte vilket åtdragningsmoment som ska vara på topplocksbultarna. Jag har letat men inte hittat något, kan någon hjälpa mig med det?

Inte heller något bra schema i vilken ordning de ska dras (eftersom det är en 6-cylindrig motor), men det kanske bara är att börja från mitten likt 4-5 cylindriga motorer.

Motorkoden är: B6294T*

Tack på förhand
av Per L
Du skall nog försöka komma så nära som möjligt. Även med en lös gradskiva borde du kunna komma inom ett par garder om du är noggrann.
Annars tror jag inte 120 grader egentligen är några problem heller om du kör din bil "som folk" brukar göra. 140 grader tror jag inte att du riskerar att hamna.

Min egen erfarenhet av vinkeldragning är från min SAAB där jag skulle efterdra topplocksbultarna. Jag orkade helt enkelt inte dra den vinkel som specificerades (även vid efterdragning) även efter att ha förlängt T-handtaget några decimeter. Jag bestämde mig för att bara momentdra till 100Nm och det var säkert 10-15 grader mindre än vad jag borde dragit. Det är många tusen mil sedan nu och jag har inte haft några problem. En kortare tid körde jag även med ett steg 1 "trim" (runt 250 hk isf original 205) och inte heller det var några problem.

Per L
av Spectre
Schmoyoho skrev:Inte ska du behöva chansa med dragningen. Tog en skärmdump: https://i.imgur.com/e9Qicfj.png

Verktyget som nämns, protractor, kallas bevel protractor om man klickar på det. Vet inte vad det gör dock.
Tack ska ni ha, det var precis det jag letade efter.
Om nån letar efter samma info som jag i framtiden och skärmdumpen har försvunnit så ska de dras i tre steg:
1. 20 Nm
2. 60 Nm
3. Vinkeldra 130 grader

Ordningen de ska dras i har jag försökt illstrera här (sett uppifrån)
Kod: Markera allt
						Utblås
Kam-	12	8	4	1	5	9	 13
Drev	11	7	3	2	6	10	14
						Insug
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]