Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänker byta bränslefilter på bilen V70 2005:a 140 HK motorn bensin.
Varför sitter det tejp över bensinslangens snabbanslutningsknappar till bränslefiltret?
Bör man försöka att sätta ny tejp över bensinslangens snabbanslutningsknappar efter bytet av bränslefilter?

Bränslefiltret köptes på Bilia, pris 472 kr och 50 öre. Biltema tar 199 kr.
Jag har sett tidigare på forumet att det förekommit diskussioner om huruvida Biltemas filter är lika bra som Volvo original eller inte.

Vänliga Hälsningar
Råraksätaren
Bilagor
Bränslefilter cc33cc.jpg
Bränslefilter
Bränslefilter cc33cc.jpg (91.72 KiB) Visad 500 gånger
Tack för informationen om att tejpen troligen är ett smuts och rostskydd.

Nu är det nya bränslefiltret monterat med pilen, bränsleflödet åt rätt riktning.

Innan monteringen av det nya bränslefiltret så smetade jag först Biltemas tunnflytande rostskydd 36-2417 på klämman och bränslefiltret. Ovanpå detta strök jag sedan Biltemas fiberförstärkta rostskydd 36-2431 innan jag satte ihop bränslefiltret och fästbandet.

Klämmans kraftiga fjädring gjorde att jag hade svårt att klämma ihop den tillräckligt för att få skruven och ta gäng, men till slut lyckades jag få ihop fästbandet tillräckligt mycket för att kunna dra fast det. Som sagt jag tycker att det var kraftig fjädring i fästbandet.

Efter detta så tryckte jag fast bränsleslangarna på bränslefiltret, satte på minuspolen på bilbatteriet och startade bilen, bränslefiltret höll tätt. När detta var kollat så tejpade jag bränslefiltrets anslutningar med eltejp, penslade på mera av Biltemas fiberförstärkta rostskydd 36-2431 på bränslefiltret.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren

Vad jag förstår så ser effektav[…]

Jag byter elementet när jag ändå h[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]