Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Behöver hjälp med 2 koder

ECM4000 EVAP- För låg signal - var ligger den ventilen på en s60 2001? Vad ska man tänka på när man får den koden?
ECM6400 Varibel kamaxel - Avbrott - vad menas med avbrott? På ena ventilen får jag ca 24 ohm och på en jag köpte får jag runt 5 ohm, vilken visar rätt och vilken är skrot?

Vad ska man tänka på med ventilen, hur ska den öppnas? jag hör klickande men ser knappt någon rörelse i hålen
av ThunderAce
Om styrenheten registrerar att signalen från EVAP-ventilen är för hög, för låg eller saknas sätts felkod ECM-4000.

Felorsak
För hög signal: signalledning kortsluten till spänning, defekt EVAP-ventil

För låg signal: signalledning kortsluten till jord

Signal saknas: avbrott på signalledning, defekt EVAP-ventil, kontaktresistans i anslutningar, avbrott på spänningsledningen

Felsymptom
Miljölampa tänd

Om du tittar på länken så ser du den på bild längre ner i länken, POS 16

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=62007
av Alexxelax
ThunderAce skrev:Om styrenheten registrerar att signalen från EVAP-ventilen är för hög, för låg eller saknas sätts felkod ECM-4000.

Felorsak
För hög signal: signalledning kortsluten till spänning, defekt EVAP-ventil

För låg signal: signalledning kortsluten till jord

Signal saknas: avbrott på signalledning, defekt EVAP-ventil, kontaktresistans i anslutningar, avbrott på spänningsledningen

Felsymptom
Miljölampa tänd

Om du tittar på länken så ser du den på bild längre ner i länken, POS 16

http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... hp?t=62007
Tack för hjälpen, ska undersöka i dagarna och återkomma med resultat

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]