Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VaCUm
Rubriken låter verkligen som spam :-)

Jag tänkte att som har felkodsläsare och gärna hjälper andra Volvoägare i sin närhet kan skriva vart vi finns om någon behöver hjälp.

Själv är jag Härnösandsbo och hjälper i mån av tid andra Volvoägare i närheten att läsa koder med min DICE. Har även lite grejer för 90-talsbilar med OBD-uttag.

Tråden skulle kanske passa bättre i en annan kategori men på samma gång känns det som att en länk i varje bil-kategori kanske skulle passa. Vad tycker ni?
av Tette
Bra initiativ måste jag säga, titt som tätt poppar det upp folk som undrar ifall någon kan göra en utläsning mot en bullpåse eller liknande istället för valfri verkstad.
Själv befinner jag mig i Umeå och har en PPC3, läser inte alls samma saker som vida/dicen men ger ett hum iallafall. Hjälper gärna till om jag kan i mån av tid.
Användarvisningsbild
av wissel
Tveksam till denna idé av den anledningen att det oftast är piratprogram det handlar om dels att inte väcka den björn som sover...MEN kanske en ny kategori som heter typ FELKODER där det diskuteras just detta. Den som då vill ha hjälp/råd går in i den kategorin och där alla har lagt in i sina profiler vilken bil, årsmodell, Motortyp, antal mil, automat/manuell, geografisk placering osv.
Att endast skriva typ "V70 2001" är rätt meningslöst enligt min mening.
Jag brukar erbjuda min hjälp om detta finns i profilen, om inte så bryr jag mig inte ens.
Jag har flera varianter av felkodsläsare, kan läsa en hel del olika märken dessutom, typ Ford, Cadillac osv och då menar jag samtliga styrenheter och inte enbart de generella koderna.
Så i den kategorin skulle man kunna be om hjälp av alla de slag.
:D
Så vore det nog bra om ADMIN flyttade denna tråd till annan kategori. ;-)
Användarvisningsbild
av wissel
Tette skrev:Bra initiativ måste jag säga, titt som tätt poppar det upp folk som undrar ifall någon kan göra en utläsning mot en bullpåse eller liknande istället för valfri verkstad.
Själv befinner jag mig i Umeå och har en PPC3, läser inte alls samma saker som vida/dicen men ger ett hum iallafall. Hjälper gärna till om jag kan i mån av tid.
Men visst läser din PPC3 samtliga styrenheter, du kan däremot inte "kolla vidare" men felkoderna är ju på plats.
av Tette
wissel skrev:Tveksam till denna idé av den anledningen att det oftast är piratprogram det handlar om dels att inte väcka den björn som sover...MEN kanske en ny kategori som heter typ FELKODER där det diskuteras just detta. Den som då vill ha hjälp/råd går in i den kategorin och där alla har lagt in i sina profiler vilken bil, årsmodell, Motortyp, antal mil, automat/manuell, geografisk placering osv.
Jag brukar erbjuda min hjälp om detta finns i profilen, om inte så bryr jag mig inte ens.
Jag har flera varianter av felkodsläsare, kan läsa en hel del olika märken dessutom, typ Ford, Cadillac osv och då menar jag samtliga styrenheter och inte enbart de generella koderna.
Nu när du säger det så - en bra idé men att man kan ha en egen del i forumet - lite som att annonsera efter hjälp.. eh typ..
wissel skrev:Men visst läser din PPC3 samtliga styrenheter, du kan däremot inte "kolla vidare" men felkoderna är ju på plats.

Jomen så är det, dock säger den inte hur man ska ta det vidare därifrån såsom vida/dicen gör..
Användarvisningsbild
av Derank
Fins väl en liknande redan, om jag inte mins fel, men det skadar väl inet att ha en till och ang pirat el ej så har Vadis/Vida och Dice diskuterats här i åratral utan hinder, det var på SVXC man fick en spark i röven av Reddiz så fort man nämnde Vida, men så var ju ochså SVXC ett ställe för inbördes beundran om du frågar mig, och de tog död på sig själva, tack och lov.
av Schmoyoho
Lite sidospår men det är ju inte olagligt för privatpersoner att inneha VIDA och det går mig veterligen att köpa en licens om man så vill. Så länge man inte börjar direktlänka piratkopierade grejer har det ju hittills varit lugnt.
Användarvisningsbild
av wissel
Schmoyoho skrev:Lite sidospår men det är ju inte olagligt för privatpersoner att inneha VIDA och det går mig veterligen att köpa en licens om man så vill. Så länge man inte börjar direktlänka piratkopierade grejer har det ju hittills varit lugnt.
Det ÄR olagligt att inneha en installerad piratkopierad Vida, men vi lägger ner den
diskussionen direkt då den inte leder nån vart. :P
Användarvisningsbild
av greeeken
wissel skrev:Tveksam till denna idé av den anledningen att det oftast är piratprogram det handlar om dels att inte väcka den björn som sover...MEN kanske en ny kategori som heter typ FELKODER där det diskuteras just detta. Den som då vill ha hjälp/råd går in i den kategorin och där alla har lagt in i sina profiler vilken bil, årsmodell, Motortyp, antal mil, automat/manuell, geografisk placering osv.

Samma här håller med.
Även jag har flera olika felodsläsare som kan läsa av dom flesta bilarna
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]