Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Köpte i början av året en v70 -04 2.5T (bensin) och är sjukt nöjd med den.

Jag kör till jobbet enkel resa 4.5 Mil varje dag, varav ca 3 mil är motorväg, och bilen har alltid tuffat på med ca 0.7-0.8 L/milen, detta med farthållare på 110 Km/h. I realtidsmätaren brukar den pendla mellan 0.5-0.8.

Nu för någon vecka sedan på vägen hem så noterade jag att realtidsmätaren visade sjukt högt, även på plan väg/nerförssluttningar. Den låg ständigt mellan 1.1-1.3L/Mil
(detta med farthållare 110 Km/h, sänka sig till 100 hjälpte knappast och inte heller att gasa själv.)

Stannade strax därefter för att se om man kunde se något direkt fel, men nej.
Sen jag stannade där så har den inte varit uppe i överdrift igen, men den ligger fortfarande mellan 0.9-1.1 L/M.

Värt att nämna kan ju vara att den går lika bra som vanligt.
Är det något man kan kolla på? Inte så motormeckglad dock.

Mvh
Här är det nog gammaldags felsökning som gäller typ Luftfilter som är tätt, någon vakuumslang som
inte är på rätt plats osv. Titta noga noga efter "läckage" av allehanda slag.
Xubunticious skrev:Hej,

Köpte i början av året en v70 -04 2.5T (bensin) och är sjukt nöjd med den.

Jag kör till jobbet enkel resa 4.5 Mil varje dag, varav ca 3 mil är motorväg, och bilen har alltid tuffat på med ca 0.7-0.8 L/milen, detta med farthållare på 110 Km/h. I realtidsmätaren brukar den pendla mellan 0.5-0.8.

Nu för någon vecka sedan på vägen hem så noterade jag att realtidsmätaren visade sjukt högt, även på plan väg/nerförssluttningar. Den låg ständigt mellan 1.1-1.3L/Mil
(detta med farthållare 110 Km/h, sänka sig till 100 hjälpte knappast och inte heller att gasa själv.)

Stannade strax därefter för att se om man kunde se något direkt fel, men nej.
Sen jag stannade där så har den inte varit uppe i överdrift igen, men den ligger fortfarande mellan 0.9-1.1 L/M.

Värt att nämna kan ju vara att den går lika bra som vanligt.
Är det något man kan kolla på? Inte så motormeckglad dock.

Mvh
Precis som tidigare nämnt.
Bränslefilter igensatt,
Luftfilter igensatt
Dåliga tändstift
Kass lmm som gör att motorn fetar på extra bränsle för att undvika skador. Jag vet inte om detta kallas limpmode eller inte. Men bilens dator skickar extra mycket bränsle när nånting är fel, för att vara på "den säkra sidan".
Motor temp givaren kan oxå ge såna fel när den är kass, för när den visar för låg arbetstemperatur på motorn så tror datorn att bilen fortfarande är kall och skickar på mer bränsle.
Normalt är att bilen får lite mer bränsle vid kallstart, för att sedan återgå till "normal bränsleblandning" när motorn kommer upp i arbetstemp.
En annan sak kan vara att någon eller några bromsar ligger på så att du får hög förbrukning. Åk nån mil och stanna sedan och känn efter om alla fälgar är lika kalla/varma. Är nån fälg varmare än alla andra så har du problemet där.
Kolla så du har rätt lufttryck i däcken.
Kan vara svårt att upptäcka om du kör med däck som är förstärkta, så kallade XL (extra load).
Och sen är det läckage nånstans i någon vacumslang som oxå kan vara en bov.

Det är min erfarenhet iallafall.
Manuell eller automat? Säkert en long shot men jag fick nöjet att köra en bekants V70 2,5T 2005 och den använde ingen lockup om jag inte tvingade i den i jämn landsvägsfart, som mest slipping lockup. Om varvmätaren inte går som en gummisnodd när du gasar och sälpper lite försiktigt så är det nog lugnt men om den svajar låser den inte helt.
Schmoyoho skrev:Manuell eller automat? Säkert en long shot men jag fick nöjet att köra en bekants V70 2,5T 2005 och den använde ingen lockup om jag inte tvingade i den i jämn landsvägsfart, som mest slipping lockup. Om varvmätaren inte går som en gummisnodd när du gasar och sälpper lite försiktigt så är det nog lugnt men om den svajar låser den inte helt.

Det är en manuell :)

Tack ni andra som kommit med förslag, ska kolla igenom lite diverse senare i veckan när jag är hemma igen. (Därav sent svar.)
Börjar åtminstone med tipset om att se om en fälg blir varmare än de andra , låter simple enough :)
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]