Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur gör man detta? Dvs ta bort själva plastlådan runt styrenheten, så man kommer åt och kan byta halvljus.
Har bytt vänster halvljus genom att först ta bort luftfilterboxen (ryckte hårt uppåt + lossade lite slangar)

Nu har jag höger kvar, misstänker att jag ska ta bort plastlådan runt ECM för att komma in med handen och byta glödlampa?

Plastlådan till ECM som jag vill ta bort syns tydligt här:
(Vid 1:32)

Är jag rätt ute, eller finns det nått bättre sätt att komma åt höger halvljus?
Jag tog bort spolarpåfyllningsröret på min -05a, men jag bytte iofs även sidopositionslampan. Kanske inte hjälper för halvljuset. Minns inte
Minns heller inte att halvljuset var större problem, men sidopositionen var ¥₩@#$ trångt, men det gick också..... till slut.
MickeM skrev:Jag tog bort spolarpåfyllningsröret på min -05a, men jag bytte iofs även sidopositionslampan. Kanske inte hjälper för halvljuset. Minns inte
Minns heller inte att halvljuset var större problem, men sidopositionen var ¥₩@#$ trångt, men det gick också..... till slut.
Har du en kort beskrivning på hur man tar bort röret, det skulle kunna ge lite mer utrymme att jobba med.
graFFe skrev:
MickeM skrev:Jag tog bort spolarpåfyllningsröret på min -05a, men jag bytte iofs även sidopositionslampan. Kanske inte hjälper för halvljuset. Minns inte
Har du en kort beskrivning på hur man tar bort röret, det skulle kunna ge lite mer utrymme att jobba med.
Som Wissel säger:
En skruv, sen dra röret uppåt så lossnar det.
Jag lossade och flyttade lite på nån elkontakt också, minns jag....
Tog alltså inte isär den, utan bara makade på den.
Svarar på min egen fråga.
Ta först bort locket till plastlådan runt ECM. Sen sitter det två clips till på varsin sida. Lossa dessa och ryck/jucka lådan uppåt så släpper den även runt den tredje haken som sitter i nederkank framtill.

När plastlådan är borta kommer man enkelt åt och kan byta halvljuslampan på höger sida.

Man behöver varken ta bort röret till spolarvätskan eller själva ECM databoxen.

Nu har jag bytt halvljus på båda sidor för första gången och kommer enkelt och snabbt kunna göra det nästa gång. Fast sen kommer väl problemet med blinkersljusen :)
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]