Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torparn12
Tänkte höra om någon byggt om från Xenon till halogenstrålkastare? Mina strålkastare börjar bli dåliga. Har försökt att göra i ordning mina plastglas men nu sitter lite kvar på insidan och vad jag förstått så kan man inte byta glas efter -04. Är det någon som lyckats ta i sär en lykta. Tycker det är svinpriser på Xenon strålkastare, finns ju en sida man kan välja bort lampa och ballast men dom blir fortfarande för dyra. Halogenstrålkastare kostar ju ingenting om man jämför.
av MickeM
Detta har diskuterats i flera trådar, och jag undersökte möjligheten själv för två år sen.

Det går fysiskt att montera med mindre modifikationer, MEN:
Din bil blir INTE godkänd på bilprovningen med Halogen, eftersom den är helfordonsgodkänd med xenon.
Visst kan dom missa det, men.....

Jag hade xenon-satyg på min förra bil.
Massor av dyra komponenter som felar "ofta" och klart överskattat ljus tycker jag.

Problemet med slitet plastglas har du ju oavsett xenon eller halogen, men piratstrålkastare kostar inte hela skjortan förstås....
av Alexas
Ämnet har viridit och vänts på i flera trådar. Jag funderade själv på samma sak när jag behövde köpa nya till min gamla BMW. Men det är inte värt besväret. Med största sannolikhet kommer du få göra ett stort ingrepp rent elektroniskt för att allt ska lira tillsammans. Och även om du inte skulle bry dig om eventuella felmeddelanden om lampfel osv så kommer bilprovningen det. Och då står du där med en bil som får körförbud om du inte monterar xenonstrålkastare Så har allt varit i onödan. Köp ett par begagnade på bildelsbasen annars. Men under 3-4000 kr per enhet tror jag inte du hittar ändå :/

Om det bara är glaset som gör att du vill byta så hade jag definitivt kört in de i ugnen. Limmet släpper lätt. Strippa strålkastaren på alla elektronik och kör in de på 80 - 100 grader. Sen är det bara till att skära med en skalpell så är plasten lös.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av milktrucker
lossa plasten och polera insidan
av Torparn12
Tack för svar, då kan jag lägga ner den tanken då. Tittar man på strålkastaren så sitter det plastclip runt om så frågan är om dom är limmade eller om det ligger en tätningslist. Anledningen till att jag vill göra i ordning dom är att förra ägaren fick en anmärkning på bilprovningen, diffus ljusbild fick han och bilen är besiktigad i Juli då jag köpte den.
av Ceska
Prova att ta kontakt med killen från polen [email protected], han har hjälp mig med passat xenon strålkastarna (fick renoverade reflektorer av honom som gjorde suset och dessutom billigt). http://regeneracja-hc.com/. Knackig engelska funkar bra med honom och han är verkligen skicklig just inom strålkastarna.
av Arnold
Alexas skrev:Ämnet har viridit och vänts på i flera trådar. Jag funderade själv på samma sak när jag behövde köpa nya till min gamla BMW. Men det är inte värt besväret. Med största sannolikhet kommer du få göra ett stort ingrepp rent elektroniskt för att allt ska lira tillsammans. Och även om du inte skulle bry dig om eventuella felmeddelanden om lampfel osv så kommer bilprovningen det. Och då står du där med en bil som får körförbud om du inte monterar xenonstrålkastare Så har allt varit i onödan. Köp ett par begagnade på bildelsbasen annars. Men under 3-4000 kr per enhet tror jag inte du hittar ändå :/

Om det bara är glaset som gör att du vill byta så hade jag definitivt kört in de i ugnen. Limmet släpper lätt. Strippa strålkastaren på alla elektronik och kör in de på 80 - 100 grader. Sen är det bara till att skära med en skalpell så är plasten lös.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Hur fäster man sedan det nya glaset?
av Torparn12
Ceska skrev:Prova att ta kontakt med killen från polen [email protected], han har hjälp mig med passat xenon strålkastarna (fick renoverade reflektorer av honom som gjorde suset och dessutom billigt). http://regeneracja-hc.com/. Knackig engelska funkar bra med honom och han är verkligen skicklig just inom strålkastarna.
Tackar ska genast ta kontakt med honom.
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]