Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bergners72
min kupefläckt går bara på ett läge? det går vrida reglaget till noll o fläkten stannar men spelar ingen roll hur många steg jag sedan vrider upp den på så går den bara på en hastighet och den hastigheten tror jag är 2 eller 3. låter inte som lägsta hastigheten ialf. några ideer nån?
av valln
Det skulle kunna var något fläktmotstånd eller liknande.
Det är också alltid bra att läsa felkoder med en volvoläsare.
av LaRy
Hej!

Jag tror du finner svaret på din fråga här. Samma problem diskuterades för en dryg månad sedan. :
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t#p1095335
Troligtvis är det regulator för fläkten som är sönder, vissa envisas med att kalla detta för fläktmotstånd. Tekniken går framåt. Eller så är det fläktmotorn som går så trögt att den inte orkar snurra snabbare.
av bergners72
ok tack för snabbt svar :) ska ta ut fläkten o kolla konditionen på den då. går det o serva upp den o smörja ifall den går trögt eller blir den i så fall bara tillfälligt bra ?
av LaRy
Med tanke på jobbets omfattning och hur obekvämt det är det frågan om man bara skall smörja. Det klarar sig ett år, kanske. Skall du köpa ny fläkt är det fabrikat Hella / Behr som gäller ifall det skall passa direkt (original). Övriga fläktar är lågpris från Kina.
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]