Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Vill i förebyggande syfte spola lådan på min XC90 D5 2010. Bilen har nu rullat ca 16000 mil. Tycker inte att jag upplever några problem med lådan men planerna är att behålla bilen länge och skulle därför kännas bra att ha det gjort.

Tänkte börja med att kolla hur oljan ser ut men vet inte om denna låda har någon oljesticka? Om JA, vart sitter den i så fall? Bild?

Sen är jag också tacksam för tips på någon verkstad (eller privatperson) i Örebro-trakten som är duktig på sånt.. Vill helst inte göra det själv.

Ska även kolla med Volvo men jag misstänker att de är dyra på detta jobb?

Tacksam för svar.
Hej. Jag har inte ett direkt svar på din fråga men kan bekräfta att det är en bra idé att spola automatlådan på den bilen efter de milen. Våran XC90 automat hade gått 19.000 mil i somras och vi märkte att den i vissa lägen lade i växlarna med ett ryck speciellt vid nedväxling. Åkte bort till Volvo-verkstaden på orten och bad dem om pris för att spola. Standardsvaret var först: "Det ska inte behövas på den modellen". Jo men googla bara på Aisin Warner och denna sexväxlade låda så ser man lätt att andra fordonstillverkare som har samma låda i sina bilar visst rekommenderar byte osv osv samt att det är ett känt fenomen att den kan kärva i ventilpaketet om inte oljebyten sköts. Var rätt skönt att en annan person som jobbade hos Volvohandlaren överhörde detta och hon hjälpte till genom att bekräfta att hon på sin egen Volvo V70 hade fått detta gjort och efter det hade den börjat växla smidigare igen. Sagt o gjort vi beställde jobbet, fick det gjort, och nu växlar våran också som den skall igen. Fattar inte varför Volvo ska vara så svåra på det här. Det blev dock dyrt! 4,700 kr, inkluderat de 15 liter automatlådeolja som gick åt. Jag hade kanske kunnat gjort det själv och sparat 3.000 för jobbet men har inte tillgång till VIDA och det ska visst nivåmätas vid någon viss temperatur i lådan enligt dokument på nätet. Finns de som har tömt själva, hållit reda på hur mycket de tagit ut och sett till att fylla tillbaka exakt samma mängd, inkl. spolning, kanske värt att prova om du känner för det. Efter att jag varit nära ett växellådsras på en Rav4 nyligen p.g.a. uteblivet oljebyte (ej gjort av tidigare ägare) så har jag insett att det är mycket dyrare att riskera en låda än att sköta ett oljebyte i rätt tid och på rätt sätt. Så på "stora Volvon" valde jag att låta original-mek göra det mot fullpris även om det av ren princip svider lite :-)
washburn774 skrev:Hej. Jag har inte ett direkt svar på din fråga men kan bekräfta att det är en bra idé att spola automatlådan på den bilen efter de milen. Våran XC90 automat hade gått 19.000 mil i somras och vi märkte att den i vissa lägen lade i växlarna med ett ryck speciellt vid nedväxling. Åkte bort till Volvo-verkstaden på orten och bad dem om pris för att spola. Standardsvaret var först: "Det ska inte behövas på den modellen". Jo men googla bara på Aisin Warner och denna sexväxlade låda så ser man lätt att andra fordonstillverkare som har samma låda i sina bilar visst rekommenderar byte osv osv samt att det är ett känt fenomen att den kan kärva i ventilpaketet om inte oljebyten sköts. Var rätt skönt att en annan person som jobbade hos Volvohandlaren överhörde detta och hon hjälpte till genom att bekräfta att hon på sin egen Volvo V70 hade fått detta gjort och efter det hade den börjat växla smidigare igen. Sagt o gjort vi beställde jobbet, fick det gjort, och nu växlar våran också som den skall igen. Fattar inte varför Volvo ska vara så svåra på det här. Det blev dock dyrt! 4,700 kr, inkluderat de 15 liter automatlådeolja som gick åt. Jag hade kanske kunnat gjort det själv och sparat 3.000 för jobbet men har inte tillgång till VIDA och det ska visst nivåmätas vid någon viss temperatur i lådan enligt dokument på nätet. Finns de som har tömt själva, hållit reda på hur mycket de tagit ut och sett till att fylla tillbaka exakt samma mängd, inkl. spolning, kanske värt att prova om du känner för det. Efter att jag varit nära ett växellådsras på en Rav4 nyligen p.g.a. uteblivet oljebyte (ej gjort av tidigare ägare) så har jag insett att det är mycket dyrare att riskera en låda än att sköta ett oljebyte i rätt tid och på rätt sätt. Så på "stora Volvon" valde jag att låta original-mek göra det mot fullpris även om det av ren princip svider lite :-)
Tack för svaret. Skönt att bilen växlar som den ska igen. Jag är osäker på om det är gjort på min bil någon gång tidigare.. Vill därför se hur oljan ser ut men vet inte om det ens finns någon oljesticka..
Varför skölja lådan egentligen ? Risk för partiklar i Solenoiderna mm.
Hellre 2 st. relativt snabba byten tror jag är mera riskfritt faktiskt.
Jag vet att man endast byter knappt hälften av oljan men då får du
också chans att kolla färgen på oljan. ( Hallonsaft) är den perfekta beskrivningen på
hur den skall se ut.
wissel skrev:Varför skölja lådan egentligen ? Risk för partiklar i Solenoiderna mm.
också chans att kolla färgen på oljan. ( Hallonsaft) är den perfekta beskrivningen på
hur den skall se ut.
Ja, varför skölja lådan... Just för att få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan. Det jag har läst och hört folk prata om snabba byten-varianten är att det inte är bra efterom man då kör med blandad olja och att det inte skulle vara bra. Massa "skräp" inuti som lossnar och inte kommer ut och kanske fastnar någonstans.. Vet inte.. Bara sånt jag hört!

Så någon sticka finns alltså inte utan man måste tömma lådan för att se hur oljan ser ut?
EddyMe skrev:
wissel skrev:Varför skölja lådan egentligen ? Risk för partiklar i Solenoiderna mm.
hur den skall se ut.
Ja, varför skölja lådan... Just för att få ut så mycket som möjligt av den gamla oljan. Det jag har läst och hört folk prata om snabba byten-varianten är att det inte är bra efterom man då kör med blandad olja och att det inte skulle vara bra. Massa "skräp" inuti som lossnar och inte kommer ut och kanske fastnar någonstans.. Vet inte.. Bara sånt jag hört!

Så någon sticka finns alltså inte utan man måste tömma lådan för att se hur oljan ser ut?
Nej det finns ingen sticka på den automatlådan. De tänker väl att vi inte ska pilla på grejerna själva, därav att man numera även tagit bort stickan till motoroljan på de nya modellerna...

Motsvarande sexväxlade Aisin Warner låda i andra bilar (ex. Saab 9-3) kommer med föreskriften att automatlådans olja byts efter typ 12.000 mil. Då behövs ingen sticka utan man byter för att hålla lådan i gott skick = förebyggande underhåll. När Volvo stoppat in denna låda i sina bilar kör man med olika besked, är det en taxi så byt automatlådans olja efter 8.000 mil, är det en vardagsbil så rekommenderas inget byte alls. Frågan är vilken rekommendation som håller längst? Jag skulle säga byt för ett par tusen i stället för att riskera ett ras på hela lådan som kostar uppåt 30 tusen att åtgärda. Jag var nära ett sådant ras på en Rav4 som gått 20.000 mil, också en Aisin Warner låda, som inget bytt oljan på. Det som hände var kärvande ventiler i lådan, det smäller då i växlingarna, och när backen lades i trodde man att hela lådan skulle lossnat från bilen, otäckt ljud! Toyota sade efter felsökning att det var kört, byt låda för 30 tusen. Men bilen var inte värd mer än det. Så efter att ha läst på nätet gjorde jag själv två spolningar med en veckas mellanrum, först med "fel" olja, inköpt hos Mekonomen, sedan med rätt olja inköpt hos Toyota. Den första oljan som kom ut ur lådan var mörkbrun och såg verkligen rutten ut. Sista spolningsronden blev det hallonsaft. Efter denna återupplivning går den inte perfekt men 90% bra, den går bilens livslängd ut i alla fall. Sparade in 30 tusen eller skrotad bil på detta. Kontentan är: jag kommer hädanefter aldrig mer att lita på att det går att köra en låda utan att byta oljan i den, om man vill ha den kvar länge. Även om du inte har stickan så bör du byta om oljan gått mer än 12 tusen mil i automatlådan.
Min låda har 37000 mil på nacken och jag kör sumpdump/transfusion metoden varje 5000 mil. Oljan blir helt svart då ungefär.

Köp mobil 3309:

https://www.autoteilemann.de/p/448378/m ... mId=448378

Ta bort luftburken där luftfilter och någon slags dator sitter för att komma åt påfyllning. I sumpen sitter en nivåplugg. Töm det kommer ca 2 liter. Fyll 2 liter. Kör växellägen fram och tillbaka med motor på några gånger 30 sekunder i varje läge. Töm fyll repetera tills oljan är röd. Går åt 15+ liter. Sista gången är det mycket viktigt att göra nivåkontroll. Kör lådan varm (ska vara 60 grader man kan kolla med dator eller chansa) öppna nivåplugg och töm tills det endast droppar litegrann. Klart växellådan som ny.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]