Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av prajtor
Min nuvarande volvo v70 2002 är utrustad med lastnät , men jag vill hellre ha lastgaller. Vad behövs? (förutom gallret), behöver man byta exempelvis baksäte eller några i infästningen i taket eller är det bara att åka till skroten, köpa ett galler och sätta fast i befintliga fästen istället för nätet?
Användarvisningsbild
av SvenB
Nu är jag inte helt 100 hur det ser ut på V70 2002. Men på min V50 sitter gallret fast i takkanten och fälls ner mot ryggstödet. När det är uppfällt, så fjädrar det upp mot taket.
Efter "googling" hittade jag detta.
https://www.google.se/search?q=lastgall ... 6avvgBM%3A
av glock40sw
Din bil har förberedda fästpunkter i taket ,monteringen är enkelt och allt som behövs finns med i paketet.
Detta gäller naturligtvis bara Volvo original tillbehör.
av andersuw
SBergdahl skrev:Värför skulle man inte vilja ha galler?
Precis. Galler är bättre i de allra flesta avseenden enligt min mening. Det är ju också standard på XC70 om jag minns rätt.

Hade galler i min 145, 245 och 745 och fann att det funkade utmärkt. Sedan kom 855 med nät som standard och jag nöjde mig med det i den bilen. Men jag blev med tiden grundligt trött på att ta ner nätet varje gång baksätet skulle fällas och sedan sätta upp det igen. Så bland det första jag gjorde med min V70N var att sätta dit ett galler. På min V70 II lade jag till galler redan vid köpet. Gallret är busenkelt att fälla upp och ner (går på sekunden) och med all säkerhet tål gallret mer om det smäller.

Enda nackdelen jag kan komma på är att gallret inte är delbart så att det kan vara uppfällt bara till hälften. Kan dock knappast säga att jag saknat den finessen.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tycker även att man ser lite tydligare ut genom bakrutan med galler än med nät, gillar gallret starkt och har bara fällt upp det för att testa funktionen. Ska man kanske motionera gasdämparen ibland?

Kommer absolut skaffa galler till nästa bil med :)
av prajtor
glock40sw skrev:Din bil har förberedda fästpunkter i taket ,monteringen är enkelt och allt som behövs finns med i paketet.
Detta gäller naturligtvis bara Volvo original tillbehör.
Jag tänkte plocka du galler från skroten. Vad bör jag plocka med mig?

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]