Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zxcvbn
Bilen har rullat 19k mil med originaldämparna och misstänker att det börjar bli läge att byta ut dem.

Tänker beställa från Tyskland . Bilstein eller Sachs och hoppas få ut 20k mil till på dem.

Något mer jag bör tänka på? Vad mer beställa? Tänkte byta både fram o bak

Ibland klonkar det till i fartguppen. Bytte krängstagen utan framsteg
av Alexas
Jag har gjort operationen på min gamla V70. Jag bytte allt förutom fjädern när jag ändå va igång. Dvs dämpare, fjädersäte och fjäderbenslager. Jag bytte till Biltemas saker och jag avråder starkt från att köpa dem. Jag ser att du funderat på Sachs och det gör du rätt i. Det är de som tillverkar Volvos originaldämpare.

Min XC70 har rullat 18800 mil på originaldämparna så jag ska göra samma operation även på denna bilen. Det får bli efter vintern :)

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Fritzell
Det är helt normalt att övre brickan svävar lite i luften. Det är för att dämparen måste kunna röra sig i fjädersätet.
Att det klongkar i gupp kan mycket väl komma från fjädersätet och fjäderbenslagringen. Om du ändå ska riva ner skiten ska du byta rubbet.
av zxcvbn
Många bud nu... :oops:

Jag tänkte att dämparna var slut i o med att dem "hänger i luften " annars så känns den fräsch bortsett från klonket ibland. Då kanske man struntar i att byta
av Knatch
zxcvbn skrev:Många bud nu... :oops:

Jag tänkte att dämparna var slut i o med att dem "hänger i luften " annars så känns den fräsch bortsett från klonket ibland. Då kanske man struntar i att byta
Ta en helg och plocka ner hela fjäderbenet.
Skaffa fjäderspännare, 3st för att vara på den säkra sidan. För du behöver spänna ihop fjädern för att få ut fjäderbenslagringen och fjäderbenssätet.
Det här är delar som går åt på en p2a och dom kostar inte många kronor. Däremot så kan det vara läge att inspektera båda sidorna samt få ut stötdämparen och se hur den mår. Min högra har börjat glappa lite mellan läget ut-in. Då smäller det när jag kör över broskarvar och liknande plötsliga ojämnheter. Det känns som att bilen kommer rasa ihop :)

Ett nytt komplett fjäderben på skruvat kostar cirka 2000. Och ett nytt fjädersäte med fjäderbenslagring går på cirka 1000. Är dämparen kass så är det några hundralappar till.
Undrar om det går att byta ett fjäderben bara eller måste man byta båda samtidigt? Det vänstra är ju friskt
av zxcvbn
Knatch skrev:
zxcvbn skrev:Många bud nu... :oops:

Ta en helg och plocka ner hela fjäderbenet.
Skaffa fjäderspännare, 3st för att vara på den säkra sidan. För du behöver spänna ihop fjädern för att få ut fjäderbenslagringen och fjäderbenssätet.
Det här är delar som går åt på en p2a och dom kostar inte många kronor. Däremot så kan det vara läge att inspektera båda sidorna samt få ut stötdämparen och se hur den mår. Min högra har börjat glappa lite mellan läget ut-in. Då smäller det när jag kör över broskarvar och liknande plötsliga ojämnheter. Det känns som att bilen kommer rasa ihop :)

Ett nytt komplett fjäderben på skruvat kostar cirka 2000. Och ett nytt fjädersäte med fjäderbenslagring går på cirka 1000. Är dämparen kass så är det några hundralappar till.
Undrar om det går att byta ett fjäderben bara eller måste man byta båda samtidigt? Det vänstra är ju friskt

Jodå men vet inte om det är någon ide att börja plocka isär det då några i tråden svarat att det 'ska se ut så'

Byter bägge sidorna om Jag byter , väntar på svar från Någon kunnig expertise om det verkligen ska se ut så eller vad som är slut . I övrigt känns den fräsch i dämpningen . :-)-)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
När min S80 såg ut sådär och klonkade över saker så hade den inre hylsan i fjädersätet släppt från gummit. Väl isär upptäckte jag att även fjäderbenslagret var glappt. Bytte båda och det blev tyst.

Diskussioner om elpriser, när man ska tv&au[…]

Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]