Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har XC70 -03
Bensin

AC har fungerat felfritt hela tiden.

Ända tills nu i sommar...

Fenomenet är att den kyler bra ca 20-30 min , men sedan slutar den även om den är tillslagen i form av att AC-lampan lyser grönt..

Jag hade bilen på en standard ACöversyn. Inte märkesverkstad, men ändå en verkstad som jag uppfattade vara seriös.
Han tömde systemet och fyllde på nytt.
Han beskrev att systemet är tätt, inge läckage.

Efter detta så testade han aggregatet och det kyler som sjutton.
Men efter ett tag lägger det av.
Om jag då stänger av AC i bilen, låter det gå en kvart och startar AC igen så kyler det bra

Tips på vad det kan vara för fel?
av m2c
Klassiskt symptom av att det är dags att schimsa kompressorn, sök på "schimsa" finns massor av trådar och guider.
Användarvisningsbild
av BasRutten
Precis så gjorde ac på min förra v70. Shimsade om så funkade den bra sedan.

Skickat från min LG-H960 via Tapatalk
av m2c
Dock KAN det vara dålig laddning. En kompis till mig hade samma fel, men glipan var ok. (ca 5mm). Visade sig vara ett dåligt kol i generatorn bilen hade under 13v med motorn på. Efter kolbyte funkade allt.
av dieselkenneth
Kan även vara evaporatortempgivaren som ett upp. När det händer kyler kompressorn hela tiden och systemet fryser ihop. Klassiska symtom är att det blir varmt och kvavt i bilen då i princip all luftcirkulation upphör, med full fart på fläkten kan man få in små iskristaller som "vit rök" genom luftinsläppen. annat som är typiskt är onormalt stor pöl av kondensvatten under bilen när man parkerar (en liten pöl är normalt). När det slutar kyla stanna bilen öppna huven och kontrollera rören som går från kompressorn in genom torpedväggen, är dom isiga är givaren antagligen kass. Grattis i så fall mycket billigare och enklare än att shimsa kompressorn. givaren kostar ca 200 och byts på under 10 minuter. finns en del trådar hur man gör sök på evaporatortempgivare

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.