Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smille
Skulle byta olja i GDS-hall idag, tappade ur den gamla och allt gick finfint tills jag kom till filtret. Det satt som STEN. Så jag kunde inte göra annat än att fylla på med ny olja och låta det gamla filtret sitta kvar. Imorgon tänkte jag åka och köpa en avdragare och ett rejält spärrskaft och eftersom det känns surt att bli av med den nya oljan jag just hällt i undrar jag hur mycket det kommer spruta om jag tar bort filtret med motorn full av olja? Kommer 5,5 liter olja sprejas ut eller kommer det bara rinna lite?
av Lövet
Hur högt på motorn sitter filtret? Sitter det i topplockshöjd som det gör på vissa modeller så kommer det inte läcka så hemskt. Sitter det i nivå med sumpen som det gör på andra så lär nästan all olja rinna ut.
Användarvisningsbild
av Magnus308
Det är ingen fara, Bara att byta filtret det är inte speciellt mycket som kommer ut.
Vill du vara helt garderad så är det väl bara att lägga en liten brädbit under höger framhjul så du får lutning på bilen men det borde inte behövas.
av Smille
Lövet skrev:Hur högt på motorn sitter filtret? Sitter det i topplockshöjd som det gör på vissa modeller så kommer det inte läcka så hemskt. Sitter det i nivå med sumpen som det gör på andra så lär nästan all olja rinna ut.
Det sitter ju över oljetråget, men man kommer bara åt det från under bilen. Läste på nåt annat forum att det borde sitta pumpar och grejer som hindrar att all olja rinner ut genom filtret? Borde det inte vara mekaniskt omöjligt för oljan att komma ut den vägen?
Användarvisningsbild
av fisse
Det rinner ut max 1 liter! Det går smidigt att bara byta filtret. Jag gjorde det för ett tag sen på min. Mitt filter sitter exakt som på din bil. Så det är ingen fara med det. Toppa upp med lite ny olja bara :)
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Vad gäller avdragare så köpte jag den hylsa som Biltema säljer som ska passa P2-bilarna. Den verkade gjord av mjukost för jag runddrog hålet direkt trots passande hylsa. Versionen med gripklo är inte alls lika smidig men fungerar tillräckligt bra.
SBergdahl skrev:Vad gäller avdragare så köpte jag den hylsa som Biltema säljer som ska passa P2-bilarna. Den verkade gjord av mjukost för jag runddrog hålet direkt trots passande hylsa. Versionen med gripklo är inte alls lika smidig men fungerar tillräckligt bra.

http://www.motorwallin.se/cgi-bin/ibuti ... KS1509319r

den tycker ja är skitbra dock den ja köpte från biltema, kan inte se att de säljer den längre på hemsidan? men den fungerar förjävla bra annars. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av SBergdahl
IndustriDiamant skrev:
SBergdahl skrev:Vad gäller avdragare så köpte jag den hylsa som Biltema säljer som ska passa P2-bilarna. Den verkade gjord av mjukost för jag runddrog hålet direkt trots passande hylsa. Versionen med gripklo är inte alls lika smidig men fungerar tillräckligt bra.

http://www.motorwallin.se/cgi-bin/ibuti ... KS1509319r

den tycker ja är skitbra dock den ja köpte från biltema, kan inte se att de säljer den längre på hemsidan? men den fungerar förjävla bra annars. :mrgreen:
Ser ut som exakt densamma. Dock satt filtret på min bil bra jäkla hårt.

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.