Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
Hej

Jag går i tankarna att köpa en S60 2.4 (140hkr) från 2004 med ca 14.000mil på mätaren.

Vad bör jag se upp med, vanliga fel ?
Något som bör vara åtgärdat ?
Hur är det med termostat, dags o byta tro och kostnad ?
Kamrem; byts vid 16.000mil/10 år ?
Bör man ägna tid till ett oljebyte på växellådan; vad går åt för mängd och är det en plugg för nivå/påfyllning samt en för avtappning ?

/M
Användarvisningsbild
av milktrucker
läckage, klonk o glapp i framvagn, men även bakvagn.
Varför ska du byta något som fungerar, t ex termostat?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Automat eller manuell? Oljebyte är nog vettigt oavsett iofs och båda är skapligt lätta att göra.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag hade satsat på en betydligt nyare och valt minst en 2,5T el T5.
2005 och framåt är mycket snyggare både ut- och invändigt.
av mortimer
Glömde en detalj som kan vara avgörande. Bilen ska användas som en pendlingsbil så bränsleförbrukningen är intressant att hålla låg. Termostat är inte tanken att byta men visar det sig till vintern att den inte går upp i temp så vill ja ha det med mig i beräkningarna/det som kan förväntas bli aktuellt.
Helst manuell låda för att hålla ner förbrukningen till det minsta.
Finns det någon som har en instruktion/bilder elelr youtube video på hur oljebyte på lådan går till ?
Har bytt på Saab och WV men säkert inte lika.
Användarvisningsbild
av Perra83
Okej :wink:
En 2.4 140hk är inte skitsnål.

Växellådsoljan tappas och fylls via två pluggar som du tar från vänster hjulhus. Inga svårigheter alls.
Termostaten sitter väl i ett termostathus och hela det byts om ja inte minns fel.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ja, och den kostar ca 1000kr pirat. Billigaste är ca 800kr från bildelaronline24.
Användarvisningsbild
av milktrucker
om det är en pendlarbil du söker så bör du satsa på något annat, t ex en S40 1.6D, då talar vi under halva S60:ins förbrukning
av Lövet
Och minst dubbelt så höga servicekostnader. Gäller att göra hela kalkylen.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Lövet skrev:Och minst dubbelt så höga servicekostnader. Gäller att göra hela kalkylen.
nu ljuger du så du tror dig själv. Det är partikelfiltret som kostar pengar att byta....host host....skruvmejsel....host...hugg hugg host....
Den byts väl vid ca 12.000 mil och nästa vid 24.000 mil?
Kostnaden är kring 12000 kr för att byta det, om man inte väljer att göra hål rakt igenom.
Det är alltså lite drygt 1 krona per mil som filterbytet kostar, men förbrukningen är ca 6 kr lägre på S40 1.6D än S60 2.4.
Det ger en mellanskillnad på 5 kr per mil och inte är det någon service som kostar 10.000 kr om året att genomföra på en S40...

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]