Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
Hej,

Kort och gott: är det något gorm med topplockspackningen här? Ser ut som kondensvatten på insidan och kylarvätskan är mörkbrun. Eller kan den se ut så här ful av någon annan anledning? Inte min bil men har för mig nivån även var liiite låg men måste nog dubbelkolla det.

https://i.imgur.com/Z9d6ZNe.jpg
Bild
av MickeM
Luktar det avgaser av kylarvätskan?
Försvinner det kylvätska, och/eller olja?
Ryker bilen mycket vitt eller blått?
Gegga i kärlet?
Annat symptom?

Ner med fingret och rör om.
Får du olja på fingret?

Det kan vara så enkelt att det är väl över kylvätske-bytardags.....
Det skulle jag göra först, och se hur fort den byter färg, innan jag dömer ut nån packning.

Ovanligt med topppackningshaveri på Volvo.
Brukar då vara en konsekvens av tex överhettning, men förekommer ändå givetvis.....
av Schmoyoho
Mitt enda intryck var att det luktade konstigt i kärlet men då vet jag inte vad det ska lukta i vanliga fall.

Enligt bilägaren har det inte fyllts på någon kylarvätska men däremot var oljenivån låg och nu påfylld. Den ryker varken vitt eller blått, iaf på tomgång. Har inte fått tillfälle att stoppa ner något finger i kylarvätskan men en pappersbit offrade och den var brunsvart men inte oljigt opak utan vattnigt transparent, om ni förstår hur jag menar. Inte för att det kanske var ett så särskilt indikativt test efter olja. Ska höra om det känns oljigt.

Oljekylare finns väl inte på en vanlig manuell 2,4 140 hk? Angående vatten i oljan, är det inte så att när man stänger av motorn så tappar den oljetrycket och det då varma och trycksatta kylarvätskan kan börja tryckas åt andra hållet? Det första jag kollade när jag såg kylarvätskebehållaren var just oljestickan och kylarlocket men det kanske var oil sludge jag tänkte på, kortkörning+kallstarter
av MickeM
Det är riktigt.
Oljan skall kollas om amn misstänker nått.
Är det skummat, grå olja, eller grått kladd, (och inte bara lite klet i locket som kan bli av lite småkörning), så ska man kolla allt noga.
Kan vara vevhusventilationen också.

Inte olja i kylarvätskan givetvis.

Jag har en oljekylare på min 140hk V70 -05.
Sitter bak på oljetråget.
Bilagor
ladda ned.jpg
ladda ned.jpg (10.06 KiB) Visad 15441 gånger
av valln
Om man blandar propylenglykol med etylenglykol blir det väl en "brun sörja" eller en riktig soppa. Med lite tur är det felet.

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.