Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!

Ska eventuellt köpa en!

Vad skulle ni rekommendera mig att observera? Vanliga fel? Dyra fel som jag bör kolla? Han säger att krängningshämmare låter och en servo slang läcker.. låter detta dyrt?

Alla tips uppskattas!
Kamrem och vattenpump, är det bytt? När jag köpte min S60 2.5T awd för 2 månader sedan så var just rem och pump bytt, vinkelväxeln reparerad (awd), nivåmatdämparna bak bytta. Totalt en reparationskostnad på ca, 25 tusen, vilket gjorde att jag slog till på en bil som hade gått endast 15500 mil och var i ett mycket bra skick förövrigt. Jag fick ge 40000:- för min -03:a. Och det tyckte jag var ett bra pris på en med awd.
I oturliga fall skulle en läckande servoslang innebära att något i framvagnen går tungt som gör att det läker, ex. kärvande övre fjäderbenslager.

Om det är en manuell skulle jag kolla så att det går lätt att frikoppla och växla vid kall motor. Jag skulle också kolla att motorn startar bra. Båda dessa saker är standardfel på 70/80-serien och aktuellt modellår, men jag vet inte om det också gäller 60-modellen.

Är det xenon skulle jag kolla lykthusen noga, då de nog kostar 10 papp styck.
Samtidigt skulle jag inte köpa en bil som inte har xenon!
Var läcker slangen? Uppe vid behållaren eller i en skarv? Hur vet han att det är just krängningshämmare som är kass? Sen skulle jag testa all elektronik. Se över avgassystem och upphängning. Lyssna efter konstiga ljud vid provkörning. Servicehistorik/service boken?

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.