Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonB
Hej.

När jag bytte bromsskivor och belägg på min S80 årsmodell 2000 så satt det en fjäder (1 på varje sida) rakt över navet. Den satt fast i ena änden in i bromsen men andra änden fri, så var det på båda sidor. Vad har denna fjäder för uppgift? Skall andra änden sitta fast någonstans? :shock:

Det är alltså inte fjädern mellan handbromsens bromsbackar utan en annan...

Fjädern syns tydligt vid 3:15 på denna film;
JonB skrev:Hej.

När jag bytte bromsskivor och belägg på min S80 årsmodell 2000 så satt det en fjäder (1 på varje sida) rakt över navet. Den satt fast i ena änden in i bromsen men andra änden fri, så var det på båda sidor. Vad har denna fjäder för uppgift? Skall andra änden sitta fast någonstans? :shock:

Det är alltså inte fjädern mellan handbromsens bromsbackar utan en annan...

Fjädern syns tydligt vid 3:15 på denna film;
Den lilla fjädern sitter med en krok rakt genom bromsbacken och på baksidan om bromsskölden. Den skall hålla fast bromsbacken så att den inte "vrider" sig inne i trumman. Bör bytas vid bromsbacksbyte och finns med i monteringssatsen :)
Aha, ok. Så den jobbar alltså "åt andra hållet"... Tyckte det vaerkade konstigt när den bara stod rätt ut.

Tack för hjälpen!

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.