Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Darksheer
Hej har sökt forumet massor efter just min felkod som jag har på bilen. Det började med att motorlampan lyste till och från. Nu lyser den hela tiden, tycker nog att bilen känns slöare. Det är en S60 2.4t -01 motor B5244T3.

Hittar många olika felkoder för lambdasond här på forumet men inte just den här.

2810 -uppvärmningskrets främre labdasond; orimlig ström -intermittent

Ska besikta i oktober så jag vill hitta en lösning, kollat runt lite efter en begagnad sond på nätet och det finns lite olika priser, är det något speciellt att tänka på? Måste det vara en denso som alla pratar om?
av MickeM
Jag antar att felkoden egentligen lyder "ECM 2810".
ECM =Engine Controll Module, dvs motorns styrdon.

Om uppvärmningen i sonden är kass, så är det byte som gäller.
Visst KAN det vara kablage, säkring, osv, men jag har bytt ett par sonder åt bekanta för detta fel. (Inte bara Volvo)

Personligen skulle jag bita i sura äpplet, och gå in till Volvo och handla, om det hände min bil.
Landasonden är den viktigaste i hela systemet. Är den inte 100% rätt, blir inget annat riktigt bra.
Sk "Universalsonder", skulle inte få säljas ens....

Begagnad? Mja, Ok, men numret skall stämma EXAKT.

Tänk på att man ofta pajar sonden, när den dras ur, så syna den mycket noga, innan den ev begagnade monteras.
Gängorna på den brukar säga upp sig, och man får ofta rensa ur gänghålet med en särskild gängtapp.
Biltemas gängtapp funkar, men specialhylsan för själva sonden är lite vek. Dom sitter oftast som satan, och jag har satt slangklämma på hylsan, för att den ska hålla ihop. Ibland har inte ens det hjälpt, utan jag har fått fimpa kabeln, och trätt på en vanlig långhylsa.
Då har den släppt.
Trångt också på vissa bilmodeller. (VAG 1,8t =@#$%€£¥₩!!!!)
Ingen aning hur det är på en S60, men V70 (utan turbo iaf) går bra.
av Darksheer
Volvo tar 2990 för en ny lambdasond fram. Mekonomens bosch funkar inte den bra? Finns för 1700kr tror jag. Hade tänkt byta själv. Kabeln verkar gå in på baksidan av motorn, lättast att ta uppifrån?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (1.82 MiB) Visad 551 gånger
Användarvisningsbild
av wissel
Darksheer skrev:Volvo tar 2990 för en ny lambdasond fram. Mekonomens bosch funkar inte den bra? Finns för 1700kr tror jag. Hade tänkt byta själv. Kabeln verkar gå in på baksidan av motorn, lättast att ta uppifrån?
Om din Lamdasond är DENSO så är det det som gäller.

Och som tidigare sagts EXAKT nr om du vill att det skall funka bra.
har du 170 eller 140 Hk motorn så är bytet lätt som en plätt, har du T motorn så blir det lite annorlunda.....
av Darksheer
wissel skrev:
Darksheer skrev:Volvo tar 2990 för en ny lambdasond fram. Mekonomens bosch funkar inte den bra? Finns för 1700kr tror jag. Hade tänkt byta själv. Kabeln verkar gå in på baksidan av motorn, lättast att ta uppifrån?
Om din Lamdasond är DENSO så är det det som gäller.

Och som tidigare sagts EXAKT nr om du vill att det skall funka bra.
har du 170 eller 140 Hk motorn så är bytet lätt som en plätt, har du T motorn så blir det lite annorlunda.....
Oki det betyder att jag måste lyfta bilen två gånger, först kolla vilken jag ska ha och sen köpa en? Så om man åker till mekonomen och köper där får man en som inte passar med andra ord? 200Hk motorn är det. 2,4t
Användarvisningsbild
av wissel
Kolla på din Luftmassemätere Bosch eller Denso?
Dom följs åt, har du Bosch LMM så funkar Bosch Lamdasond.
av Darksheer
wissel skrev:Kolla på din Luftmassemätere Bosch eller Denso?
Dom följs åt, har du Bosch LMM så funkar Bosch Lamdasond.
Jag öppnade huven och kollade det står Bosch på röret som går in vid lådan för luftfiltret, det är det du menar va?

Kollade även efter kontakten? Var kommer den upp? Höger eller vänster sida på motorn?

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.