Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Börjar bli dags att se över framvagnen på vår V70 -05.
Började med att det klonkade när man körde över farthinder men nu klonkar det lite titt som tätt.
Har också börjar knarra när man vrider på ratten vid stillastående/låg fart.

Länkarmsbussningarna bytta för ca 6000 mil sedan. Inget annat bytt tidigare vad jag vet.

Bes. utan anm. för en dryg månad sedan och då bad jag dom kolla extra noga på framvagnsupphängningen.
Inget glapp vad de kunde se (fast jag ger förvisso inte dagens besiktningsföretag höga betyg på att hitta fel).

Var börjar man leta/vad kan man kolla själv hemma på uppfarten?

Hittar jag inget uppenbart så blir det verkstad som får fixa.
Vad är i så fall lämpligt att de byter när de ändå är där och rotar?
av MickeM
Är inget glapp där nere, är det där uppe.
Fjädersäten, styrlagret, stötdämpare.....
Där uppe syns inte vid besiktningen, om det inte är tokglappt.
Jag har dåliga styrlager, och fjädersäten på min V70 2005.
Låter som du beskriver.
Byter dom med stötdämparna nån gång framöver....
Användarvisningsbild
av Dede
Något man kan kolla själv hyfsat enkelt?
av Alexas
Hade också klonk i framvagnen på vår V70 -07.
Jag hittade inget glapp heller så jag chansade på lagret vilket det va. Bytte stötdämpare, fjädersäte och lager när jag ändå va igång. Likaså stagen till k-hämmaren. Köper du allt från Tyskland och byter själv får du bra märkessaker för typ 3500 kr totalt.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av Alexas
Såhär ser prisbilden ut om du beställer från reservdelar24.

Priset kan skilja sig något på fjäderbenslagret beroende på ditt chassinr då de har olika form men det ligger och pendlar mellan 3000-3500 kr komplett.

Monroe här i bilden är lagret och lemförder är själva sätet. Sachs är Volvos original-tillverkare av stötdämpare.

Bild

Det går att komma ännu billigare undan genom att t.ex. köpa BÖLK-delar från mister-auto men min erfarenhet säger mig att det bara är dumt att köpa något annat än märkesdelar när det kommer till framvagnsdelar.
Användarvisningsbild
av Dede
Har inte hunnit kika något på bilen men har också upptäckt att det klonkar till höger bak vid farthinder.
Känns som det är dags för en rejäl genomgång av hela hjulupphängningen.
Kanske lämpligt att byta stötdämpare runt om + bussningar e.t.c. både fram och bak (hur många är det bak?)

Givetvis är det onödigt att byta delar som är hela men ska man ändå lämna in den på verkstad och de ska riva ned hjulupphängningen så är det kanske lika bra att byta det som brukar ta slut.

Någon som vet hur Autoexpertens prylar är kvalitetsmässigt?

Likaså läste jag i en annan tråd att utsliten motorupphängning kan leda till att man har svårt att komma iväg utan att bilen rister. någon som varit med om detta eller det kan bero på något annat?

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]

Lite fundersam om detta är standard på […]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]