Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanEL
Nu börjar jag lessna.......... :evil:
Ena felet efter det andra...... är det så när man äger Volvo?? ;-)

Är, eller har varit en inbiten Saab fantast i många år, med massa olika modeller bakom mig......
Men ingen av mina Saabar har bråkat med mig så mycket som farsans gamm V70 som jag övertagit.......

Ville ju hotta till V70n lite, så jag köpte fina 18" fälgar till den, och efter jag monterat på dom så bestämde sig
antispinnsystemet att börja krångla........ Kör iväg som vanligt på ettan, växlar till tvåan och gasar på lite så börjat antispinn lampan
att blinka och motorkraften reduceras, som den ska...... NÄR DET FINNS SNÖ UTE!!! OCH HJULEN SPINNER!!! :evil:
Men spinner juh dåligt på torr asfalt..... ;-)

Vad kan ha inträffat???? Någon som har varit med om liknande fenomen efter hjulbyte???
Bilen är en V70n -00 2.4T manuell.

Mvh. Janne
OBS!! Ironi och glimten i ögat angående Volvoägarskap!! ;-) :-)
Användarvisningsbild
av wissel
Bortsett från din ganska usla rubrik som inte berättar nåt vilket kommer att göra
att många inte kommer att läsa dina frågor.
1 Fundering, har du rätt ET o navhål på dina fälgar?
2 Kan du ha råkat kvadda någon ABS sensor?
3 "Varför sminka en groda" ? :wink:
4 Har du möjligheten att läsa av bilens felkoder så är det ju en bra början.....
5 Troligen har du "knuffat" på något vid hjulbytet......
Lycka till iaf. :D
Användarvisningsbild
av wissel
johnnype skrev:Japp, skitbil :D

Efter 10 år eller mer så har en ABS-krans spruckit vid hjulbyte, skandal! :-O)

:-)-)
På hugget ikväll Jóhnny...hehehehe, ha de gott kompis. :-)
Användarvisningsbild
av Derank
JanEL skrev:Nu börjar jag lessna.......... :evil:
Ena felet efter det andra...... är det så när man äger Volvo?? ;-)

Är, eller har varit en inbiten Saab fantast i många år, med massa olika modeller bakom mig......
Men ingen av mina Saabar har bråkat med mig så mycket som farsans gamm V70 som jag övertagit.......

Ville ju hotta till V70n lite, så jag köpte fina 18" fälgar till den, och efter jag monterat på dom så bestämde sig
antispinnsystemet att börja krångla........ Kör iväg som vanligt på ettan, växlar till tvåan och gasar på lite så börjat antispinn lampan
att blinka och motorkraften reduceras, som den ska...... NÄR DET FINNS SNÖ UTE!!! OCH HJULEN SPINNER!!! :evil:
Men spinner juh dåligt på torr asfalt..... ;-)

Vad kan ha inträffat???? Någon som har varit med om liknande fenomen efter hjulbyte???
Bilen är en V70n -00 2.4T manuell.

Mvh. Janne

När denvar ny var den säkert en bra bil, idag är den 16år och har passerat bäst före datum för länge sedan så vad räknar du med, har man en gammal bil ska man gilla att skruva. Min dåvarande v70N 2,4t .02 hade gått 14000mil då jag kvaddade den och jag hade repat en hel del från det att bilen gått 8000mil, då började sakerna fallera.
OBS!! Ironi och glimten i ögat angående Volvoägarskap!! ;-) :-)
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tror inet det är en skitbil, den börjar dok bli till åren och då kommer ju saker ofta på löpande band.

Nu med det inet sagt att det inte är problem med nya bilar, min förra V70 II bodde på verkstad i 4år nästan, sedan åkte den iväg, problemen började efter ca 700mil.....sedan fortsatte det in i kaklet6, spridare, startmotor, baklysen, ac-kompressor, skrammel och gnek från inredningen osv osv osv
av wisselgren
Har du ändrat rullomkretsen alltför mycket, med 18 tumsdäck med fel profil på däcken så blir antispinn väldigt känslig...
Användarvisningsbild
av JanEL
Inte meningen att trampa på några tår här inne........ Men fick ju respons!! :-P ;-)
Och så var det med glimten i ögat.... Skrev ju till och med det. :-)
Med tanke på att den rullat snart 34000 mil och det mesta funkar fortfarande så är inte Volvo skitbilar!!!
Kan fortfarande sakna min S80 ibland ;-)

Ingenting synbart är sönder..... ABS kransar är hela, fälgarna har centrumringar som passar perfekt osv. osv.....
Pratade dock med Volvo verkstaden här i stan idag..... och han undrade om alla däcken är likadana.... dvs samma profil och storlek och så....
Och det har dom ju inte!! Har 225-40 fram och 225-45 bak så meken trodde att det kan bero på det.... :-O
Eftersom det tydligen sitter sensorer även på bakhjulen, så kan antispinnen uppfatta skillnader i rullhastigheten och därför tro att framhjulen spinner....

Kan den verkligen vara så känslig??? :-O
Måste ju isåfall testa att sätta tillbaka orginalhjulen och se om felet försvinner..... Puh....

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.