Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min Volvo S60 2.4T -01 har en fläkt bakom instrumentpanelen som låter väldigt mycket. Den börjar låta när jag sätter mig i bilen och slutar någon minut efter jag stängt av bilen. Är ganska säker på att det är samma fläkt dom pratar om i denna tråd. Annars har jag försökt visa i denna bild vilken det är.

Det är klart att en fläkt låter men jag och min sambo tycker den låter på tok för mycket. Det är först när man kommer upp i 70 och med någorlunda hög volym på stereon som man inte hör den längre.

Går denna fläkt att byta till någon tystare? Och isåfall, var hittar man en sådan?

Tacksam för hjälp!
John

-- EDIT: kan tillägga att bilden inte är på min bil, snodde den från en googlesökning. Men min instrumentpanel är väldigt lik den där.
Om jag fattat rätt, men kan vara helt fel ute, så blåser den fläkten luft från kupén på en temperatursensor som sitter bakom fläkten. Den sensorn känner alltså av temperaturen i kupén och styr därefter klimatanläggningen. Så om nåt har pajat så bör du få svårt att få rätt temperaur inne i bilen.
Blöt på din tumme o håll den nära fläkten, kyler den så känner du det i tummen = blir liite kallare.....
Själva fläkten är lätt att byta, sitter med en skruv på baksidan, gör rent o återmontera så rullar den trolige igen. Kostar runt 1000lappen ny.

Ibland så är man bra lat, jag monterade[…]

@EbbevonVolvo , Ja du är nog förs ute […]

Vad heter den här kontakten?

Tack för återkopplingen. Det är al[…]

Nej.