Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Bytte idag olja på min XC90 D5 -2010. När jag tog bort skyddsplasten under motorn såg jag direkt att det var ganska färsk olja på tre ställen. Se bilderna. Den tjocka slangen hade olja på sig på undersidan (1) samt en del vid klamman (2). Dessutom var det olja även på ett tredje ställe (3) som jag inte riktigt vet vad det är. Klamman har för övrigt en röd plastring, om det säger er något. Se bilderna som sagt. Jag kunde inte se varifrån det kommer olja.
Någon som kan hjälpa till här? Vad används den tjocka slangen till?

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 EddyMe, redigerad totalt 0 gånger.
Den tjocka slangen / plaströret går från Turbon till intercolern och den kantiga plastdetaljer i änden på baksidan av motorn är resonanshuset och det är tydligen vanligt att den kan lossna. Gjorde så på min Xc90 185hk för ett par dagar sedan.
Ingen mer som kan kasta lite ljus över läckaget enligt bilderna? Blir lite fundersam också över den röda plastringen som syns på bild... Tänker att den kanske inte ska få vara synlig utan mer intryck och att det kanske är därför jag har läckage där??någon som kan kolla på sin bil i samband med oljebyte eller nåt?
dieselmagnus skrev:DEt är ganska vanligt att moderna bilar svettas lite olja. Det gjorde det från min D5a plaströret från IC. Behöver du fylla på olja?
Kan man göra något åt det? Dvs.stoppa läckaget på röret? Enligt servicehistoriken så har Volvo bytt röret en gång för 2 år sedan, tror det var pga. att röret hade någon skada på sig.

Vet inte om jag kommer behöva fylla på olja pga läckaget. Har nyligen köpt bilen och gjort första oljebytet och upptäckte då också att röret var ganska oljigt vid punkt 1 och 2 enligt bilderna i första inlägget. Men åter igen, kan man göra något åt läckaget?

Mvh
Gammal tråd som jag bumpar men har inte hittat någon annan info och har samma problem som TS med läckage.

Är det någon som har tillgång till orginalnumret på röret i fråga?
Är nog dags att byta det röret men vet inte vad det heter för att beställa ett nytt.
Så tacksam för hjälp =)

/Nelson

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

240 startar inte

Nu har jag felsökt ännu mer på den[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]

Jag har endast problem med backväxel när[…]