Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Har en S80 -99 140 HK so snart gått 40000 mil, efter körning och tomgång ca: 5 min hörs knackningar ifrån motorn.
Dessa försvinner med gaspådrag och återkommer inte direkt när tomgångskörningen återtas.
Någon som har erfarenhet av liknande problem eller vet vad jag skall kontrollera?
Tack!
Tack för svaret!
Skulle det hjälpa att köra med t.ex. OMEGA 907 och göra ett oljebyte eller skulle detta kanske förvärra?
När jag skulle avlägsna oljefiltret (burk med filterinsats) fick jag inte bort detta (testade med rem och kedja) men man kanske måste ha plasthylsan
som greppar kring hela?
Tacksam för svar!
Har TS manuell växellåda? Om så är fallet är det vanligt att det hörs knackningar på tomgång när motorn blivit varm. Trampa sen ner kopplingen och knackningarna upphör! Troligtvis beror det på glapp i växellådan.
Jag har har hört denna knackning på ett stort antal Volvo med M56 växellåda och det verkar vara ett "fel" av mera kosmetisk art.
Det är manuell växellåda.
Skall testa att koppla ur nästa gång jag hör ljudet, tack!
Det verkar vara så att ljudet kommer inte på direkten utan den måste stå och gå på tomgång i ca: 5 min. då hör man att avgasflödet blir
ojämnt, men tomgången ser inte på mätaren att hoppa så mycket.
Vid gaspådrag försvinner ljudet.
Carplay Trådlös adapter

Jag har haft denna i 2 år. med en xc40 MY21 […]

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]