Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anno1979
Hej på er!

Skriver mitt första inlägg här.

Jag har en V70 drive MY2011 och idag när jag åkte till jobbet och skulle växla ner inför kurva small det till om kopplingen.. Kopplingen visade sig alltjämnt fungera men var plötsligt betydligt mjukare att trampa ner.

Jag åkte bort till en bekant mekaniker som efter lite pillande hittade en trasig fjäder. Åkte därefter bort till Volvo och dem beställde en ny returfjäder åt mig (det är alltså inte hjälpfjädern som jag efter mycket forumsurfarnde förstått att många andra haft problem med).

Nu har jag stått/legat/pustat och stönat vid bilen i 2 timmar och jag kan inte för allt i världen förstå var den ska sitta någonstans.
Några tips?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Välkommen till forumet.
Dessvärre är du i fel forumsdel då denna avser tidigare modellen av V70 (MY00-08)

Men... volvo kan ju visa sina sprängskisser. Alternativt borde du ha ett art.nr på emballaget till den nya fjädern som du kan söka på.
Ta en titt på volvoparts webstore annars, där kan du se en del sprängskisser. Just i detta fall kanske den aktuella sprängskissen inte är optimal, men den ger en fingervisning.
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... veLine=441
av Anno1979
Tack för ditt svar (och skiss)!
Ja jag inser nu att jag hamnat i fel del med min tråd, ska vara noggrannare nästa gång :)

Jag har nu varit på två (auktoriserade) Volvo-verkstäder. Den första verkstaden,där den nya fjädern köptes, hade ingen aning om var fjädern skulle sitta och hänvisade mig till verkstad nr 2.

Verkstad nr 2 tog in bilen imorse och ringde mig efter ett par timmar och sa att dem aldrig byter den här typen av fjäder eftersom att den inte behövs för kopplingens funktion, den är bara där för att ge pedalen "rätt känsla". När jag ändå ville ha den bytt så ursäktade dem sig med att det skulle kosta "många tusenlappar".. Dem vill med andra ord inte ha jobbet.

Jag ifrågasatte det hela när jag hämtade bilen och någon från verkstaden ska ringa upp mig i nästa vecka.

Det lutar väl åt att jag får ge mig på ytterligare försök inom kort!
Det är fjäder nr 11 på skissen, ska se om jag kan hitta någon bättre skiss där fästena framgår! Ytterligare tips mottages tacksamt!
Länge sedan denna tråd skrevs, men jag har samma problem och hittar ingen annan bra tråd om byte av fjäder (nr 11 i sprängskissen från Jeppe940). Sprängskissen visar inte hur denna ska sitta tycker jag, finns det någon bättre bild som visar hur / var fjädern ska sitta?

Volvo v70, -08. Yes, jag har drag

Returfjäder koppling V70

Hände samma på en 07'a jag hade, men k&[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Tur[…]

Tysta sommardäck V90

Tyvärf så har ju V90 en förmoda at[…]