Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Skulle bli väldigt glad om någon kunde hjälpa mig säga vilken kabel, som får eller förlorar + eller - ca 12volt. Signalen ska användas till relä för främre parkeringskamera.
V70n 02
Om du vill att kameran skall starta när bilen startas/stängs av?
12v uttaget fram.
Det stängs av med tändningen.
Där bör du kunna bygla på bakom uttaget, snyggt och osynligt.

Det bakre i skuffen har permanent ström, och inte lämpligt.
Jag har en microbrytare som ska monteras till 1ans växel. Och det fungerar ju bra, men hade varit bra om det fanns färdig signal redan. Något som bryter eller aktiverar något annat i bilen vid den hastigheten. Farthållaren får ju tex signal "säkert digitalt dock" att inte aktiveras under 30kmh.
Allt hastighetsrelaterad information till mätare och farthållare är helt digitalt från en styrmodul till en annan.
Ja, Volvo har inte gjort det lätt för oss eftermonterare :) Men det borde ju finnas något elektroniskt som får eller förlorar 12v vid en viss hastighet. I en annan tråd så framgår det ju att abs systemet gör ett självtest vid 20kmh tex. Hoppas på svar, annars får jag återkomma själv med det :) Trevlig Midsommar allihopa!
Jag använder CAN-bussen, mäter hjulticks som finns tillgängliga på låghastighetsbussen. Under 15km/h aktiverar jag främre sensorer ex.vis.

Inte så svårt, skaffa dig en Arduino Uno R3 + Sparkfun CAN-shield så är du på gång.
Du vill ha hastighets signalen för att få igång kameran vid en viss hastighet?

CEM på anslutning D10 i kontackstycket.
Den används på taxi bilar till taxametern och fungerar även i detta fall.
D10=Signal (+) hastighet (frekvenssignal)
Frekvenssignalen ökar med hastigheten"
Så gjorde jag när jag kopplade in min HUD

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)