Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Eriksson87
Hej

För det första, kan man någonstans kolla vad man har för ljudpaket? Hittat inget på "min Volvo".
Jag har diskanter fram i dörrarna och tolkar det som att jag har high performance paketet men samtidigt har jag inte förstärkare under passagerstolen?
Funderar nämligen på att få tag i hu-850 och sen premium paketet. Är det bara att byta stereon rakt av? Har en hu-603 i dagsläget.
Förstärkaren som ska sitta under passagerstolen, är det kablar färdiga där som man bara kan koppla in förstärkaren eller måste det dras nya kablar på något sätt?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
av frippe87
Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du performance, dvs den minsta stereon. Ska du byta till PS så behöver du ha rätt dörrsidor fram. Vissa verkar ha kablage framdraget till slutsteg ett vissa inte. När du monterat slutsteg och stereo så behöver du koda in det hos volvo.

Dock är det väl HU803 du ska leta efter, hu850 kom väl runt 04-05

Tänk på att hu 8xx endast har en förstärkardel för att driva centerhögtalare, hu6xx har en förstärkardel för att kunna driva alla högtalare och funkar därmed till både performance och HP medans hu8xx funkar tillsammans med HP och PS.
Senast redigerad av 1 frippe87, redigerad totalt 0 gånger.
av Eriksson87
frippe87 skrev:Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du performance, dvs den minsta stereon. Ska du byta till PS så behöver du ha rätt dörrsidor fram. Vissa verkar ha kablage framdraget till slutsteg ett vissa inte. När du monterat slutsteg och stereo så behöver du koda in det hos volvo.

Ok måste man verkligen koda om? Har läst att det funkar bra ändå utan kodning?

av Eriksson87
Eriksson87 skrev:
frippe87 skrev:Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du performance, dvs den minsta stereon. Ska du byta till PS så behöver du ha rätt dörrsidor fram. Vissa verkar ha kablage framdraget till slutsteg ett vissa inte. När du monterat slutsteg och stereo så behöver du koda in det hos volvo.

Ok måste man verkligen koda om? Har läst att det funkar bra ändå utan kodning?

Och samtidigt, funkar inte hu-850 i min utan det är hu-803 som gäller?

av frippe87
Har du inte haft slutsteg innan så tror jag att du måste koda det. Jag hade HP och bytte till PS, då behövde jag inte koda om. Hu850 har ju charcoal och hu803 är grafit. Hur funktionen är vågar jag inte säga något om, men jag tveksam till funktionen med.
av Tette
Alla bilar fram till 03W47? fick diskanter fram oavsett ljudpaket. Därefter så satte volvo dit dummies. Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du det minsta ljudpaketet, performance med 40W högtalare. Går även lätt att kolla på högtalarna, vit lapp - performance, blå high performance och premium (då har du andra dörrsidor och vet troligtvis om det) gul lapp.
Du kan INTE använda en HU850 från en nyare bil då denna talar ett helt annat språk än din bil och kommer således inte att fungera (utöver att den nu rent fysiskt inte passar i den gamla "mittkonsollen". Ska du leta efter en fetare original stereo så är en HU803 du ska ha. Viktigt är dock att den ligger så nära din bil som möjligt i tillverkningsår och månad för att allt (rattknappar, radiobelysning osv) ska fungera. Viktigt är dock att du samtidigt monterar ett slutsteg (du behöver inte ladda mjukvara för detta) då HU803 inte är byggd för att driva högtalarna själv.
Angående fördraget strömkablage till slutsteg, kolla i säkringsboxen innanför förardörren, sitter det en säkring på position 17 har du mest troligt fördraget. För att vara helt säker så är det bara att skruva lös passagerarstolen och gräva under mattorna. Den kan vara väldigt väl gömd.
av Eriksson87
Tette skrev:Alla bilar fram till 03W47? fick diskanter fram oavsett ljudpaket. Därefter så satte volvo dit dummies. Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du det minsta ljudpaketet, performance med 40W högtalare. Går även lätt att kolla på högtalarna, vit lapp - performance, blå high performance och premium (då har du andra dörrsidor och vet troligtvis om det) gul lapp.
Du kan INTE använda en HU850 från en nyare bil då denna talar ett helt annat språk än din bil och kommer således inte att fungera (utöver att den nu rent fysiskt inte passar i den gamla "mittkonsollen". Ska du leta efter en fetare original stereo så är en HU803 du ska ha. Viktigt är dock att den ligger så nära din bil som möjligt i tillverkningsår och månad för att allt (rattknappar, radiobelysning osv) ska fungera. Viktigt är dock att du samtidigt monterar ett slutsteg (du behöver inte ladda mjukvara för detta) då HU803 inte är byggd för att driva högtalarna själv.
Angående fördraget strömkablage till slutsteg, kolla i säkringsboxen innanför förardörren, sitter det en säkring på position 17 har du mest troligt fördraget. För att vara helt säker så är det bara att skruva lös passagerarstolen och gräva under mattorna. Den kan vara väldigt väl gömd.
Tack för info. Ska kika närmare på kablaget. Ska nämligen åka till skroten och försöka hitta lite bättre. Kostar liksom inget. 250 kr för en bättre stereo är ju inga fel. Och byte av alla högtalare med stereo med slutsteg kommer på under 1000 kr så det kanske det är värt?

av Tette
Eriksson87 skrev:
Tette skrev:Alla bilar fram till 03W47? fick diskanter fram oavsett ljudpaket. Därefter så satte volvo dit dummies. Har du inget slutsteg under passagerarstolen så har du det minsta ljudpaketet, performance med 40W högtalare. Går även lätt att kolla på högtalarna, vit lapp - performance, blå high performance och premium (då har du andra dörrsidor och vet troligtvis om det) gul lapp.
Tack för info. Ska kika närmare på kablaget. Ska nämligen åka till skroten och försöka hitta lite bättre. Kostar liksom inget. 250 kr för en bättre stereo är ju inga fel. Och byte av alla högtalare med stereo med slutsteg kommer på under 1000 kr så det kanske det är värt?

Haha, får du tag i en HU803 för 250:- vill jag veta var 8) Jag håller själv på att byta ut högtalarna i min bil men har en eftermarknadsstereo och ingen HU. Saknar dock fortfarande vä fram high performance högtalare. De högtalare du ska ha (om du nu är som jag originaltok så gott det går ska du ha (med blå lapp) artnr 9459550, 9459551 samt bakdörrar 9472800?)
Ett tips kan vara att skaffa subwoofern, blir stor förändring i ljudet att bara få i den i bilen.
av Eriksson87
Tette skrev:
Eriksson87 skrev:

Haha, får du tag i en HU803 för 250:- vill jag veta var 8) Jag håller själv på att byta ut högtalarna i min bil men har en eftermarknadsstereo och ingen HU. Saknar dock fortfarande vä fram high performance högtalare. De högtalare du ska ha (om du nu är som jag originaltok så gott det går ska du ha (med blå lapp) artnr 9459550, 9459551 samt bakdörrar 9472800?)
Ett tips kan vara att skaffa subwoofern, blir stor förändring i ljudet att bara få i den i bilen.
Hört talas om returbilen? Finns på ett fåtal platser i Sverige. Kör samma pris oavsett bilmodell. Men bilarna är väldigt urplockade så gäller att ha tur

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)