Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har Mekonomen verkligen sådant skit? Böt kamrem+vpump+ multirem , allt från Mekonomen, En kompis som är mekaniker fixade det åt mig en Helg.

Nu efter 250 mil /1 månad, så har den börjat gnissla när den är kall . När bilen är varm gnisslar det inte lika mycket. Är det sånt skit dem har på mekonomen? Eller vad kan det annars vara??

Bilen i fråga är en Volvo V70 2,4diesel
zxcvbn skrev:OJ Jag får be om ursäkt för att Jag förklara lite dåligt.

Det är multiremmen som låter! d.vs, inte kamremen som man kunde tro på mitt inlägg. Det är multiremmen som smågnisslar/gnäller.
Be din polare som är mekaniker som bytte det där och ta sig en titt, han får väl i värsta fall göra backjobb på multiremmen, bytte ni dess löphjul/spännrulle? kan vara något sånt som börjat sjunga efter en ny tajt rem hittat sig dit och belastat den hårdare än tidigare utslitna remmen..
Senast redigerad av 1 garinge, redigerad totalt 0 gånger.
Gnisslar den konstant, eller vid uppvarvning av motorn?
För slak isf, men den ska hållas spänd av fjäderbelastat hjul, men den kan ju fela, givetvis.

Är det remmen, eller spännhjul/servopump/generator som gnisslar.
Dåligt lager isf.

Remmar kan få en "gneekande" ljud också, som om dom vore klibbiga.
Finns bara en rem som funkar om det gnisslar och det är GoodYears gatorback.
Hade problem med min Cheva pickis att multiribben gnisslade, provade flera remmar inget hjälpte men med Gatorback blev det knäpptyst och har varit så i över ett år nu.
Min låter lika, och jag har kommit fram till att det kan vara frihjulet på generatorn som är orsaken. Det behöver givetvis inte vara det som är felet på din, men värt att kolla upp. Finns trådar om det på forumet här.
Bytte du hela kompletta remspännaren? På min BMW med liknande remspännare , troligtvis samma tillverkare, råkade jag ut för gnissel på en helt ny spännare efter några mil, t.o.m. på 2 st eftersom jag fick en ny på garanti som gnisslade lika dant. Remspännarna som reservdel tillverkas idag i något billighetsland f.d. Jugoslavien och de har glömt att smörja axeln i själva spännarmekanismen. När spännaren jobbar och därmed justerar och vibrerar, gnisslar det. Kolla genom att trycka en lång skruvmejsel lätt mot spännarens hus så att den dämpas i sitt spännande. Ifall det är "gnisselspännare", blir den tyst medan du trycker. Rejält oljebad för spännaren i ett dygn fixar problemet ifall det är spännaren. Jag tog bort min spännare, satte den i skruvstäd och vred, det gnisslade rejält. Det är inte hjulet som gnisslar, utan själva vridmekanismen. Efter oljebad som gav smörja jobbade spännaren dessutom mycket mjukare. Att smörja en axel är dyrt när man skall tillverka billig skit.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)