Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Bytte b4 lock på automatlådan då den kunde slira lite på väg in till 4ans växel.
Hur som helst, efter bytet så slirar den helt på 3ans växel och det läcker olja från b4 locket.

Jag är ganska säker på att jag säkrade låsringen. Min nya kolvsats hade 3 packningar medan den gamla hade 2 packningar, beställde via regnr och fick den med 3 packningar.

Jag har försökt adaptera med dice men hittar inte hur man aktiverar "adaption mode", har letat och testat köra och fortfarande ingen skillnad, inga gula lampor som blinkar eller textmeddelanden osv.

När jag skulle ta ut b4 locket så kom den ut ganska enkelt, medan när jag skulle låsa den fick jag ta i lite för och trycka in den, ska den in på något speciellt sätt? Jag antar att locket sitter fel då det läcker, men hur skulle jag har gjort?

Varför ska den slira på 3an nu helt och hållet? den går bra på 1 till 2 men knas på 3 och bra på 4 och 5
av Schmoyoho
Tror det är under TCM -> Avancerat. Minns inte exakt vad den heter men typ kontroll-något? Men jag skulle nog spontant avråda från det, kan inte tänka mig det hjälper. Även om du får bekräftelse på att det går att adaptera lådan till att funka måste du ju ändå åtgärda att det läcker och antagligen också adaptera igen då.
av Alexxelax
Schmoyoho skrev:Tror det är under TCM -> Avancerat. Minns inte exakt vad den heter men typ kontroll-något? Men jag skulle nog spontant avråda från det, kan inte tänka mig det hjälper. Även om du får bekräftelse på att det går att adaptera lådan till att funka måste du ju ändå åtgärda att det läcker och antagligen också adaptera igen då.
Självklart, det borde jag ha tänkt på innan men stressen och paniken fick mig att inbilla mig att en adaption skulle lösa alla probem.

Jag får lyfta den igen och kolla vad som är felet och börja om igen.
av marimbalanguage
Det ska inte vara tre o-ringar på själva locket, bara två (dom två yttersta spåren).
Den tredje o-ringen är för själva servo-kolven.
Följde det ingen anvisning med delarna?!..
av Alexxelax
marimbalanguage skrev:Det ska inte vara tre o-ringar på själva locket, bara två (dom två yttersta spåren).
Den tredje o-ringen är för själva servo-kolven.
Följde det ingen anvisning med delarna?!..
Alltså när jag kollade på ringarna och locket så var de markerade med blått, så jag antog att de skulle ligga tre stycken då det även var tre spår på kolven. Men idag lyfte jag den igen och löste problemet som var att lås ringen satt aldrig i ordentligt igår, så den hade ramlat av, därför läckte det olja, och tack vare att jag la tre packningar på locket så höll den locket på plats så inte den ramla vilket va tur, och ena packningen va helt sönderdelad så fick rensa lite. Men nu åker den riktigt bra tycker jag, växlar mjukt. Vilken tur att jag chansade och la 2 st på locket och ena på själva locket och så skrev du att de inte ska vara 3 ringar på själva locket.

Men adaptionen fattar jag noll på, hittar inte knappen till "adaption mode" så jag har inte lyckats lösa den biten än.

"Starta motorn och låt den gå på tomgång.
Aktivera Anpassnings Mode.Ignorera
instruktionen att värma upp växellådan först.
När ”Adaption Mode” är aktiverad, kommer
meddelandet ”Funktion utförd” att visas i det
grå fönstret i VADIS. "

Denna punkt
av Alexxelax
marimbalanguage skrev:Det ska inte vara tre o-ringar på själva locket, bara två (dom två yttersta spåren).
Okej du menar vardera sida alltså ingen ring i mitten? för det va så jag tror jag gjorde om jag minns rätt. Har för mig mittersta spåret hade små höjningar som gjorde att ringen stack ut.

Det medföljde ingen intruktion.

Hittade instruktion någon stans som jag sparade
http://photos.imageevent.com/jkvmax/vol ... 4-Lock.pdf

sen så köpte jag skruven som nämns i länken ovan på Bauhaus i lösviktspris och det landar på ca 35kr.
av marimbalanguage
Nu blev jag lite osäker på i vilka spår 0-ringarna ska sitta, men det ska i alla fall inte vara tre o-ringar på själva locket...
Google is your friend:)
Hittade denna, där står det att ena o-ringen skall på kolven, men det står ingenting om i vilka spår på locket o-ringarna skall sitta: http://www.eeuroparts.com/blog/4739/is- ... read-this/
Se på det gamla locket och mät avståndet mellan spåren, sen sätter du o-ringarna i spåren som motsvarar avståndet på det nya locket.
av Schmoyoho
"Anpassningsläge" eller adaptionsläge finns i VIDA, eller kanske VADIS? Ingen koll på det. I VIDA är det under Bilkommunikation -> något (typ fliken längst till höger) -> välj styrenhet TCM -> Välj fliken avancerat, också längst till höger -> Leta efter något med adaption -> Dubbelklicka, läs instruktionerna och till sist klickar du på typ VCT2000 och väljer aktivera.
av Alexxelax
marimbalanguage skrev:Nu blev jag lite osäker på i vilka spår 0-ringarna ska sitta, men det ska i alla fall inte vara tre o-ringar på själva locket...
Google is your friend:)
Hittade denna, där står det att ena o-ringen skall på kolven, men det står ingenting om i vilka spår på locket o-ringarna skall sitta: http://www.eeuroparts.com/blog/4739/is- ... read-this/
Se på det gamla locket och mät avståndet mellan spåren, sen sätter du o-ringarna i spåren som motsvarar avståndet på det nya locket.
Okej det tänkte jag inte heller på, hade bara för mig att det var "ny" design på locken så kanske det skulle va tre ringar då. Men får göra om processen och se hur allt sitter.
av Alexxelax
Schmoyoho skrev:"Anpassningsläge" eller adaptionsläge finns i VIDA, eller kanske VADIS? Ingen koll på det. I VIDA är det under Bilkommunikation -> något (typ fliken längst till höger) -> välj styrenhet TCM -> Välj fliken avancerat, också längst till höger -> Leta efter något med adaption -> Dubbelklicka, läs instruktionerna och till sist klickar du på typ VCT2000 och väljer aktivera.
Alltså beskrivningen är samma på både vida och vadis men jag hittade den där det står adaptera styrenhet, men det är bara massa texter och i texterna stårdet "aktivera adaption mode" den biten hittar jag inte någonstans på programmet. Kanske är det någon trick man ska göra som typ trycka på bromsen några gånger eller liknande? eller klicka på några knappar i bilen? Vad är VCT2000?

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)