Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DeffeDefect1
Nu orkar jag inte mer...

Har en VOLVO V70 årsmod 200306 med en utbytesmotor som blev bytt för 5 år sedan. För 3 somrar sedan började instrumenteringen bete sig konstigt när det är riktigt varmt ute.

Oftast yttrar det sig att efter stunds körning börjar låsen låsa upp el låsa sig, sedan följer varningsblinkers, ABS lampan tänds "Allvarligt bromsfel, stanna bilen snarast" och lite senate tänds motorvarnings lampa och till sist dör hela instrumenteringen...

Bilen går att köra men inget elektroniskt verkar fungera, förutom fläkten (dock inte AC). Dörrarna är låsta och larmet fungerar inte.

Stannar man bilen går den inte igång igen (allt är dött) och det enda sättet att lösa problemet är att tabort batterikablarna framme vid säkringsdosan.
Inga säkringar är trasiga och reläerna verkar ok med.

Det enda som har varnats för är att jag ska "serva airbags" och det har det gjort de senaste åren.

Har läst lite olika trådar men får inga entydiga svar. Många pratar om "CAN-nätet" men ingen verkar veta vilken modul som orsakar dessa problem.

Nu med sommaren och värmen har bilen börjat strula igen. :evil:

Hjälp tas gärna tacksamt emot...

Mvh
Deffe
av andersuw
Jag gissar att du har instrument utan kromringar runt mätartavlorna. Du har i så fall ett kombinationsinstrument (DIM) av den felbenägna typ som satt på relativt tidiga årsmodeller. Problemet är att kretskortet så småningom får små sprickor i lödningarna vilket i sin tur ger upphov till intermittent, ofta temperaturberoende glappkontakt. Det finns firmor som fixar detta genom att löda om kretskortet. Här är en länk till en av dem:

http://www.obdtuning.se/sv-SE/reparatio ... 70-6663009

Vissa andra styrenheter i bilen, främst centraldatorn (CEM) kan också ge upphov till märkliga symptom av det slag du observerat. Men den firma jag länkar till kan även reparera den enheten. Så jag föreslår att du slår dem en signal och hör dig för med dem rörande diagnosen.
av andersuw
Ännu bättre förstås, om det nu är CEM som strular, vilket det mycket väl kan vara. Har lite svårt att få ihop de bångstyriga dörrlåsen med fel på DIM.
Användarvisningsbild
av johnnype
Nej, självfallet kan jag inte garantera att det är CEM men sommarvärme + problem efter ca 30 minuters bruk har ofta varit CEM på bilar 99-04. CEM är också en av få enheter som kan göra att bilen inte startar.

Nya CEM 05+ är bättre, om dom inte har har problemet med regnvatten från torkardiket förstås. Fast alla som servades någotsånär fixades ju på garanti.
av andersuw
Ja, jag tror du har rätt i att det är CEM man bör misstänka i första hand givet den symptombild som finns.
Jag antar att CEM sitter i instrumentpanelen och min fråga då är om det går att köpa renoverade och kollade paneler och vad kan en sådan kosta?

Inte lönt att kolla på skroten antar jag för risken är väl stor att även dem har dåliga lödningar...?

Får ta ock ringa runt lite.

Vad tror ni om att det är problem i kommunikationen i "CAN-nätet"?

Mvh
Deffe
av andersuw
Skicka ett PM till johnnype. Han vet mer än någon annan här om denna typ av problem och hur man kan lösa dem. Han kan också mycket väl tänkas vara beredd att ge dig ett handtag när det gäller att bli av med bekymret till rimligt pris. Visst kan det vara fel på CAN-kommunikationen men det beror i så fall sannolikt på att CEM inte längre handskas med den kommunikationen på det sätt den borde.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)