Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxxbajen
Halloj!

Passar på att varna för att jag är otroligt novis på Volvo, och vänder mig därför till er.

Jag har nu värderat min V70 -04 på över 20 olika hemsidor, alla ger mig helt olika prisförslag.
Allt från 10.000:- till 37.000:-.

Jag tog körkort för ett par månader sedan och fick då en bil av min far.
Det jag vet om bilen är:
Det är en röd volvo v70
Fordonsår / Modellår: 2003 / 2004
Mätarställning: 25300 mil
Antar ägare: 2st
Motoreffekt: 103 KW / 140 hk
Växellåda: Manuell
Dragkrok: ja

När jag värderar den på vissa sidor så måste jag dock besvara en fråga, som jag inte lyckats med hjälp av Google, och hoppas någon här istället kan svara:
V70 Summum
V70 Bi-fuel
V70 Premium
V70 Business
V70 Comfort
V70 Kinetic
V70 Momentum

Hur vet jag vilken jag har?!

Gällande värderingen;
Nybesiktigad, alla papper finns.
Påbackad, och har en liten buckla snett till vänster nedanför regplåten bak.. mer ett hål än en buckla tbh.
Bilen har blivit "nycklad" på förardörren, 15cm repa som syns om man tittar noga.

Här är den enda bilden jag har, kan givetvis få fram fler om jag bara vet vad jag ska kolla efter.

http://imgur.com/9QUyQMh
av andersuw
Kan inte hjälpa dig med en direkt värdering men jag skulle titta på vad motsvarande bilar annonseras för på exempelvis blocket. Sedan måste man ta i beaktande att bilarna kanske inte alltid säljs för utannonserat pris.

Rörande bilens utrustningsnivå: Om bilen står registrerad på dig kan du få information om vilken utrustningsnivå (Business etc.) den hade från fabrik och vilka ytterligare tillval som då ingick genom att registrera dig och sedan logga in på "Min Volvo":

https://minvolvo.volvocars.se/index

Du kan sedan få info om bilen genom att välja "Lär känna din bil" i menyn uppe till vänster och sedan "Bilfakta". Sedan kan det ju ha tillkommit ytterligare saker efter hand som din far kanske kan berätta om.

Varför vill du veta hur mycket bilen är värd? Tänker du sälja den? Hur bilen är utrustad är naturligtvis något du i så fall bör ha full pejl på inte bara för att bestämma vilket pris du bör annonsera ut den för utan också för att kunna skriva en bra försäljningsannons.
av NilsO
haxxbajen skrev: V70 Summum
V70 Bi-fuel
V70 Premium
V70 Business
V70 Comfort
V70 Kinetic
V70 Momentum

Hur vet jag vilken jag har?!
Bi-fuel är gasdrift, dvs den kan både tankas med fordonsgas – CNG – och bensin. Övriga är utrustningspaket som bara de riktiga entusiasterna kan hålla reda på vad de innebär :) (särskilt som de inte betyder samma sak på en årsmodell som på en annan).
av haxxbajen
StefanN skrev:Logga in på https://minvolvo.volvocars.se och under Bilfakta finns det du behöver veta.

Registrerade mig, men kan inte fylla i chassinr "kontakta kundservice" står det bara. Skandal! :(
andersuw skrev:Kan inte hjälpa dig med en direkt värdering men jag skulle titta på vad motsvarande bilar annonseras för på exempelvis blocket. Sedan måste man ta i beaktande att bilarna kanske inte alltid säljs för utannonserat pris.

Rörande bilens utrustningsnivå: Om bilen står registrerad på dig kan du få information om vilken utrustningsnivå (Business etc.) den hade från fabrik och vilka ytterligare tillval som då ingick genom att registrera dig och sedan logga in på "Min Volvo":

https://minvolvo.volvocars.se/index

Du kan sedan få info om bilen genom att välja "Lär känna din bil" i menyn uppe till vänster och sedan "Bilfakta". Sedan kan det ju ha tillkommit ytterligare saker efter hand som din far kanske kan berätta om.

Varför vill du veta hur mycket bilen är värd? Tänker du sälja den? Hur bilen är utrustad är naturligtvis något du i så fall bör ha full pejl på inte bara för att bestämma vilket pris du bör annonsera ut den för utan också för att kunna skriva en bra försäljningsannons.
Ja precis, skall sälja bilen. Har du något tips på en bilhandlare som är bra på Volvo? :)
I Stockholm kanske skall tilläggas.. eller online :)
av MickeM
Värde vid försöljning är svårt.
Sätt ett pris som du är bekväm med, ha inte för bråttom och sälj till storprutare direkt, räkna med en och annan "knäppgök" i telefon och tänk på att ALLA vill pruta på priset, så baka in en "prutmån".
Sjukt egentligen, men så är det.

Jag var på jakt efter V70 till nyligen, då jag fann min 2005'a, och har därför "halvkoll" på Blocketpriser.

Jag säger ca 25.000 kr för din.
Kraftiga bucklor och repor som inte är att betrakta som "normalt för ålder/mil" drar ner hemskt, och är kostsamt att fixa.
Bra servicedokumentation, osv gör den mer lättsåld, och därmed mer svårprutad som köpare.

Jag har sett åtskilliga anonsera ut sin "normalt slitna" 140hk 2004'a med dom milen för nästan 40.000kr, men är det inte nåt aldeles extra med den, så blir den osåld.
Dom med begärt pris runt 30.000 kr blir sålda.

Summum, Momentum osv är utrustnings och motoralternativspaket.
Mer utrustning ,och mer hk= dyrare, men inte så jättemycket på beg-marknaden.

En flexfuel med gasdrift, är värd betydligt mindre än en vanlig bensin.
(Det är glest med gasstationer, och snart ska (ja, SKA) gastankarna bytas, till kostnad nästan över bilvärdet. Annars går den inte igenom besiktningen)

Diesel, AWD och Turbomodeller är generellt värd mer än vanlig bensinare.
XC modeller betydligt mer.
Automater lite mindre än manuella.(utom på XC möjligen)
av andersuw
haxxbajen skrev:Registrerade mig, men kan inte fylla i chassinr "kontakta kundservice" står det bara. Skandal! :(
Det var ett tag sedan jag registrerade mig där nu men om jag minns rätt får man ange personnummer och då bör de bilar som är registrerade i ditt namn dyka upp av sig själv, utan att du gör något särskilt.
haxxbajen skrev:Ja precis, skall sälja bilen. Har du något tips på en bilhandlare som är bra på Volvo? :)
I Stockholm kanske skall tilläggas.. eller online :)
Det finns en massa Volvohandlare i Stockholm varav kanske åtminstone vissa är bra. Det är dock ingen idé att vända sig dit med en bil som är så pass gammal. Vad Volvohandlarna sysslar med på begagnatsidan är inköp/försäljning av bilar som är ett fåtal år gamla. Knappast någon idé att vända sig till någon annan handlare heller. Så här pass gamla bilar säljs/köps oftast privat. Försök hitta någon i bekantskapskretsen som kan mer om bilar och kanske kan hjälpa till med försäljningen eftersom du själv begripligt nog inte har så mycket erfarenhet av detta ännu. Kan vara lätt att bli lurad annars.
av volvo244gle
Är det en spricka i vindrutan som syns på bilden?

Alltid svårt att uttala sig, men jag skulle nog säga någonstans kring 20.000 för din, plus/minus några lappar.
Finns en del skavanker och tråkigaste motorn med, men den hade ju inte gått så fruktansvärt långt ändå.

Kan fyll i med att att vi gav 35.000 kr för vår 2.5T -04:a hösten -14. Bil i gott skick men med normalt slitage och ca 26.000 mil.
Ingen speciell utrustning och servad enligt rutin. Bra däck, relativt nybes. men skatten skulle in. Manuell.
Bilen i fråga låg ute för 39.000 kr på Blocket.

Några månader senare fick jag tillfälle att köpa en 2.4 170 hk -02:a för 9.000 kr via en kollega. Brydde mig inte om att försöka pruta där.
Helskinn, navigator/RTI, telefon. Besiktigad samt skattad ett halvår till, två veckor gamla vinterdäck och helt slut sommardäck.
En hel del problem med bl.a. ett krånglande instrumenthus samt slitna bromsar. AC ur funktion. Motorn var heller inte servad som den skulle, tidigare ägare hade bara kört och kört tills problemen blev för påtagliga.
33.000 mil och mindre skavanker där med, bl.a. en sprucken ruta (ej i synfält). Även denna manuell.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)