Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JDP
Hejsan!

Ny här på forumet och även ny bilägare. Köpte i helgen min första bil, en v70 från 04. Bilen är en bensinare med manuell växellåda. Den har rullat 15200mil och rekondats engång om året sen den såldes från bilhandlare ny. Helt fantastiskt skick, sätena ser helt orörda ut! Ny kamrem, nya bromsar och slangar (skivor ok etc).

Med andra ord pedant skött och älskad bil genom åren. Detta vill jag fortsätta med, tror bilen kan leva många år till om den sköts bra och den kommer då tjäna familjen väl.

Min fråga då, eftersom jag kan rätt lite om bilar, är om ni som kan lite mer skulle vilja dela med er av tips och idéer på hur jag kan underhålla bilen för att den ska må så bra som möjligt. Finns de olika "mods" man kan göra för att motorn ska hålla bättre? Ex så läste jag om att man kunde köpa en "mössa" till turbon för att minimera värmespridningen från den, man kan sätta på nån speciell värmerefleckor på startmotorn? Ja ni vet de där bättre än mig, tacksam för alla tips jag kan få!

Info om bilen: V70 fr 04 / 2,4t motor / 15200 mil / ny kamrem (m pump etc) / nya bromsar, hela kittet med slangar etc /
Handbromsen är lite slapp, kan man spänna den själv?

Allt gott
av andersuw
Välkommen till forumet och grattis till bilköpet. Tror inte din motor behöver mer än regelbunden service för att må bra.

När det gäller handbromsen:

Ja det är ganska lätt att justera den själv. Du börjar med att pilla bort den plastram som sitter runt läderdamasken vid tunnelkonsolen och som fäster damasken i konsolen. Lämpligen pillar du med ett fiskben (även kallad P-mejsel, finns att köpa hos Volvo, ett plastverktyg som i motsats till en skruvmejsel inte sätter märken i den plast man pillar på) i övre kortändarna av den ramen. Du skall pilla så att ramen förflyttas rakt uppåt och sedan dra den rakt upp lite. I botten på ramen finns styrstift som lätt går av om inte rörelseriktningen är rakt uppåt.

Sedan viker du undan damasken en smula så att du ser ovansidan av handbromsspaken. På den sitter en plastkåpa som du fäller uppåt. Under plastkåpan hittar du justerskruvan till handbromsen. Bara att skruva på den tills du har 3-4 hack på spaken när du drar till ordentligt. Du behöver en hylsnyckel för justeringen. Minns inte dimensionen på hylsan men det ser du när du är där.

Något som eventuellt kan vara värt att se över på bilen vid tillfälle är skicket på handbromsbackarna för den händelse de inte byttes som en del av renoveringen av resten av bromssystemet. De här bilarna är kända för att ha handbromsbackar där beläggen så småningom tenderar att släppa från sina fästen. Om det sker kan det bli tvärstopp under körning ute på vägen och skador inne i trummen till följd av att bromsbitar far runt därinne och ställer till oreda. Bilen har nu nått den ålder och körsträcka där det kan vara läge att ha ögonen på detta.
Regelbunden tvätt undervinterhalvåret
Byta motorolja med 1500-mils intervall i stället för 3000 mil som föreskrivs
valln skrev:Det är 2000 mil serviceintervall på en -04, som jag snarare tror är en -03 då det är en 2,4t.
läste fel om motorbeteckningen, 2.4T allstå. Jag gick på modellår 2004 då finns inte 2.4T kvar. 2.5T har väl alltid A5 med 3000-intervall, medan 2.4 sug fick vänta till modellår 2005 tror jag.
under andra halvan av 2002 kom 2,5T ut och ersatte 2.4T, men det finns några tidiga bilar av modellår 2003 som har 2.4T.
av JDP
Tack för alla tips och förslag!

Har gjort lite efterforskningar, bilen tillverkades 2003/11 står det och togs i bruk först 2004/06

Angående handbromsen så tittade jag bland kvittona (helt otroligt killen har sparat ALLT) och i samband med byte av bromsar byttes även hanbromsbackarna så jag antar att de bara behövs göras en åtdragning av handbromsvajern?

Såg även att de var nästan exakt 1500 mil sen oljan byttes, är detta något ni tror jag kan klara själv? Och när man byter olja vad ska man tänka på då, vilken typ av olja ska man ha? Finns lite olika sorter, typ helsyntet har jag sett, vad innebär det?

Många frågor nu men är helt novis på detta, har bytt batteri förut, och tankat :oops: :mrgreen:

Allt gott
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Jag bytte olja i min S80 -04 för ett tag sen för första gången i mitt liv. Inget svårt alls.
Köp denna på Biltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018166/

Sen köper du filter och packningen till filtret på Volvo (lättast så). Skiljer inte många kronor från tredjepartsfilter. Olja beror ju på vilken prisklass etc du vill betala.
Jag åkte in till gör det själv hall OKQ8 och hissa upp bilen och bort med plastkåpan som sitter där. Sen bort med oljepluggen och filter.

På länken nedanför så ser du var pluggen (nr 27) och filter (nr 33) sitter. Köp även nr 28. Ditt motoralternativ finns inte på denna sida så det där är en 2.5T. Men stämmer nog ändå hyffsat.
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... veLine=464
Användarvisningsbild
av Pickadoll
Byt även kupéfilter när du ändå är igång med oljebyte. Finns videos på Youtube att kolla på om du känner dig osäker på både oljebyte och kupéfilter.

Edit: Angående olja kör jag 0W-40 A3/B4 i min -04 så det borde vara samma i din. Köp vilket märke du vill.
av andersuw
JDP skrev:Har gjort lite efterforskningar, bilen tillverkades 2003/11 står det och togs i bruk först 2004/06
Då bör det vara en 2,5T istället för 2,4T, som andra redan påpekat, i alla fall om den är gjord för den svenska marknaden.
JDP skrev:Angående handbromsen så tittade jag bland kvittona (helt otroligt killen har sparat ALLT) och i samband med byte av bromsar byttes även hanbromsbackarna så jag antar att de bara behövs göras en åtdragning av handbromsvajern?
Gott tecken att alla kvittona finns kvar. Det betyder att föregående ägare brytt sig och haft koll. Och om handbromsbackarna är bytta i samband med byte av andra bromsdelar behöver du nog inte oroa dig för dem på ett bra tag. Bara att spänna handbromsvajern.
JDP skrev:Såg även att de var nästan exakt 1500 mil sen oljan byttes, är detta något ni tror jag kan klara själv? Och när man byter olja vad ska man tänka på då, vilken typ av olja ska man ha? Finns lite olika sorter, typ helsyntet har jag sett, vad innebär det?
Ja oljebyte är inte svårt och något du bör klara själv. Utöver det verktyg för demontering av oljefilter som Pickadoll pekar på behöver du hylsnycklar för demontering av oljepluggen och eventuell skyddsplåt under motorn samt en momentnyckel för åtdragning av oljeplugg och oljefilter. Det behöver inte vara något avancerat utan du kan klara dig med den här synnerligen primitiva varianten från Biltema (vilket är vad jag själv använder):

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016819/

När du är på Volvo och köper filter med tillhörande packning bör du också köpa en ny bricka till oljepluggen. Den brickan är engångs och skall inte återanvändas. En god idé kan också vara att skaffa dig ett ex av Haynes GDS-handbok för din bil. Där hittar du lite mer detaljanvisningar om detta och många andra ting.

Beträffande olja skulle jag föreslå Biltemas helsyntetiska 5W-40 A3/B3/B4. Den håller bästa möjliga specifikation för din motor och är ändå inte dyr. Du behöver nog sex liter om du vill fylla till övre märket men bara en del av sista litern kommer att gå åt.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000035834/

Som Pickadoll skriver är byte av kupéfilter ytterligare ett exempel på något du utan problem kan klara själv. Du behöver dock enligt min erfarenhet torxbits för att komma åt att lossa och dra åt skruvarna till filterlocket. En vanlig torxmejsel är för lång.

Även tändstifts- och luftfilterbyte är rätt enkelt när det blir dags för det. Vid tändstiftsbyte kan det vara en bra idé att köra med lite tryckluft nere i tändstiftsbrunnarna innan man skruvar loss dem för att få bort eventuell lös skit som annars riskerar att trilla ner i cylindern.
Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]

Kolvringar etc b4b

Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin,[…]

XC60 MY27

Nu har även V60 blivit my27. Max 335 hk. T8 &[…]

EX60

Ny här nu i väntan på nya bilen. B[…]