Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bubbe
Hej!

Jag skrev ett inlägg i en grupp på Facebook i en grupp för Volvo, men har fått mer hjälp i det här forumet, därför skapar jag en tråd här också. Jag kopierar vad jag skrev där så slipper jag skriva en roman igen. ;)

Någon som har lust att hjälpa mig att fundera lite? Ska ge lite bakgrund. Har en S60 2001 T5. Då min tidigare AC-panel krånglade (för något år sedan) bytte jag till en annan. Den "nya" hade brist på belysning, nästan alla lampor/dioder var släckta, jag tänkte att jag löser det sen.
Detta gav jag mig på i går kväll. Jag gjorde enligt konstens alla regler, ryckte minus på batteriet och skred till verket. Då jag har ett gäng andra ac-paneler liggande tog jag dioderna från baksidan på dem, satte i den aktuella panelen, monterade tillbaka den, på med minuspolen - men näpp - helt dött. Då menar jag dött! Ingen fläkt, ingenting! Till saken hör ju att fläkt och de andra kontakterna fungerade innan jag började operera. (Kontakten för extraljus lyste blått när jag tände extraljusen, reducerat skydd när man lämnar hunden i bilen, infällning av backspeglar etc.)

Då jag kollade runtom allt såg jag att någon (tidigare ägare) kopplat ihop några kablar med klämmor mot växelspaken till. Brun, blå, röd och grön kabel. Den blå och bruna hade glidit isär. Jag satte ihop dem igen. Men längre in, där ac-panelen satt hittade jag ytterligare två kablar, en röd och en grön. Ingen aning om vart de ska gå alls!

Kablaget till ac-panelen ser ut att vara intakt, inga problem där inte. Ändå har jag ingen belysning och ingen fläkt. Har kollat säkringarna som är relaterade och de är okej. Jag prövade några olika paneler i går, satte ihop delar från olika så jag gjorde "en komplett i taget", men hur jag än kombinerade fick jag inte igång det. Kan också säga att växelväljarlampan inte lyser när jag lägger i en växel (automatare). Kan den bruna och blå kabeln som går mot växelspaken ha att göra med belysningen till växelväljaren?

Och varför får jag inte igång ac-panelerna? Alla kan väl inte vara stendöda? Nån som har nån idé om detta?
Bifogar bilder. På någon ser ni kablarna som "blev över" när jag kopplat ihop blå och brun till växelspakens område.

På den sista bilden ser ni ett antal paneler jag samlat på mig och tagit delar av. Jag kan väl inte tro att alla är kortslutna? :) Jag testade att kombinera ihop lite andra paneler för att testa, men utan framgång. Hjälp!

Bild Bild Bild Bild Bild Bild Bild
av andersuw
Du kan kanske vara hjälpt av ett kopplingsschema för att avgöra vilka kablar som skall gå vart. Du hittar ett sådant för S60 -01 här:

http://volvotechinfo.ru/EWD/Rus/S60S80/ ... n_3_39.pdf

Om jag minns rätt finns det två rätt stora kontaktstycken till CCM (ac-panelen), i alla fall om man har ECC. Ser båda dessa ut att vara intakta?
av Bubbe
andersuw skrev:Du kan kanske vara hjälpt av ett kopplingsschema för att avgöra vilka kablar som skall gå vart. Du hittar ett sådant för S60 -01 här:

http://volvotechinfo.ru/EWD/Rus/S60S80/ ... n_3_39.pdf

Om jag minns rätt finns det två rätt stora kontaktstycken till CCM (ac-panelen), i alla fall om man har ECC. Ser båda dessa ut att vara intakta?
Tjenare!

Tack för ditt svar och länken!
Jag är urkass på kopplingsscheman. Men de två kontaktstyckena du menar är nog kanske de gröna som ska in på baksidan av ac-panelen? I så fall - japp, de är intakta. Däremot blev jag väldigt konfunderad över den bruna, den blå, den gröna och den röda kabeln som är lösa.

Den bruna och blå går in under växelspaken. Jag såg till att koppla ihop dem igen - blå till blå och brun till brun, då de såg ut att vara av. Troligen något med växelväljaren, kanske? Det bör i och för sig inte ha något med ac-panelen att göra. Däremot är jag rätt fundersam på vad den gröna och röda kabeln är till - de som hänger löst och kommer "uppifrån", liksom från "bakom stereon".

När jag satte i dioder i min (då fungerande) ac-panel för att få belysning och satte tillbaka den var den helt död - förutom knappen för reducerat skydd, den lyste orange. Bara den lyste, ingenting annat. Och jag hade el i cigguttaget också. När jag tagit ut panelen igen, gått in till köksbordet och pusslat ihop lite olika delar från andra paneler så var det helt dött och jag hade ingen som helst ström i cigguttaget längre, trots att säkringen var hel. (En 5:a på plats 23 om jag minns rätt.)

Kanske jag satt ihop delar från icke kompatibla paneler och således vill det inte fungera?

Men fortfarande är jag oroad över de kablarna som hänger löst, röd och grön... Jag har försökt kolla i kopplingsschemat men blir inte klok på hur jag hittar de där kablarna där och vad de har att göra med alls.
av andersuw
Bubbe skrev:Men de två kontaktstyckena du menar är nog kanske de gröna som ska in på baksidan av ac-panelen? I så fall - japp, de är intakta.
Ja det är dem jag menar.
Bubbe skrev:Däremot blev jag väldigt konfunderad över den bruna, den blå, den gröna och den röda kabeln som är lösa.

Den bruna och blå går in under växelspaken. Jag såg till att koppla ihop dem igen - blå till blå och brun till brun, då de såg ut att vara av. Troligen något med växelväljaren, kanske? Det bör i och för sig inte ha något med ac-panelen att göra. Däremot är jag rätt fundersam på vad den gröna och röda kabeln är till - de som hänger löst och kommer "uppifrån", liksom från "bakom stereon".
Jag skulle ta bort stereon och titta på var kablarna kommer ifrån. Mycket möjligt att de inte har med ditt CCM-problem att göra men det är ju bra att ha koll på vad de är hur som.
Bubbe skrev:När jag satte i dioder i min (då fungerande) ac-panel för att få belysning och satte tillbaka den var den helt död - förutom knappen för reducerat skydd, den lyste orange. Bara den lyste, ingenting annat. Och jag hade el i cigguttaget också. När jag tagit ut panelen igen, gått in till köksbordet och pusslat ihop lite olika delar från andra paneler så var det helt dött och jag hade ingen som helst ström i cigguttaget längre, trots att säkringen var hel. (En 5:a på plats 23 om jag minns rätt.)

Kanske jag satt ihop delar från icke kompatibla paneler och således vill det inte fungera?
Ja den möjligheten finns kanske. Konstigt dock att det inte fungerade när du provade att bara sätta tillbaka din fungerande panel första gången. Tycker inte att lampbytet borde ha påverkat funktionen.

Vill minnas att jag läst några trådar här på forumet om just CCM som verkat döda efter att man kopplat loss dem men att det så småningom ordnat sig ändå, t.ex. genom omladdning av programvaran. Sök lite och se vad du hittar.
av Bubbe
andersuw skrev:
Bubbe skrev:Men de två kontaktstyckena du menar är nog kanske de gröna som ska in på baksidan av ac-panelen? I så fall - japp, de är intakta.
Ja det är dem jag menar.
Bubbe skrev:Däremot blev jag väldigt konfunderad över den bruna, den blå, den gröna och den röda kabeln som är lösa.

Jag skulle ta bort stereon och titta på var kablarna kommer ifrån. Mycket möjligt att de inte har med ditt CCM-problem att göra men det är ju bra att ha koll på vad de är hur som.
Bubbe skrev:När jag satte i dioder i min (då fungerande) ac-panel för att få belysning och satte tillbaka den var den helt död - förutom knappen för reducerat skydd, den lyste orange. Bara den lyste, ingenting annat. Och jag hade el i cigguttaget också. När jag tagit ut panelen igen, gått in till köksbordet och pusslat ihop lite olika delar från andra paneler så var det helt dött och jag hade ingen som helst ström i cigguttaget längre, trots att säkringen var hel. (En 5:a på plats 23 om jag minns rätt.)

Ja den möjligheten finns kanske. Konstigt dock att det inte fungerade när du provade att bara sätta tillbaka din fungerande panel första gången. Tycker inte att lampbytet borde ha påverkat funktionen.

Vill minnas att jag läst några trådar här på forumet om just CCM som verkat döda efter att man kopplat loss dem men att det så småningom ordnat sig ändå, t.ex. genom omladdning av programvaran. Sök lite och se vad du hittar.
Tack igen!

Ja, jag kan ju ha experimenterat lite för mycket genom att knåpa ihop delar från icke kompatibla paneler och på något sätt snurrat ihop det. Tror jag ska sätta mig vid ett köksbord igen och börja om från början helt och hållet. Har kollat Bildelsbasen och sett vilka artikelnummer som passar min bil, ska utgå från en som jag därmed vet passar och sen ta det därifrån. Jag kommer att hålla tråden uppdaterad. Det kan hjälpa andra i framtiden oavsett utgången av mitt problem. Är tacksam för att det finns hjälpsamma forummedlemmar som dig. Tack ska du ha!

Glömde nämna - det kan vara så att de mystiska kablarna från "bakom stereon" är egenmonterade när jag monterat in olika mätare. Det är inte orimligt, faktiskt. Men det kan nog vara så som du säger, att de inte har med ac-panelen att göra, eftersom kontakterna är intakta.

Däremot är jag orolig för vad det var för några kablar som löpte under växelspaken, blå och brun. Jag satte ihop dem i alla fall, för de var blottade, skavda. Och det är ju aldrig hälsosamt att ha blottade kablar oavsett. :)
av andersuw
Lycka till! Och återkom med lite feedback eller nya frågor vartefter det går framåt.

Beträffande den röda och den gröna kabeln kan det mycket väl vara så att de använts för att strömförsörja någon extrapryl. Det är vanligt att man tar ström från stereons elförsörjning i de sammanhangen. Jag har själv ett par extraprylar inkopplade den vägen i min V70 -02 (fartkameravarare samt en GROM som ger lite nya gränssnitt till den gamla stereon).
av Bubbe
Här återkommer jag och meddelar att problemet är löst. Troligen har jag gissat rätt i tidigare inlägg där jag gissat att jag satt ihop icke kompatibla delar till en och samma panel.

Fick en annan panel av en kompis och det kickade igång direkt. :) Så det var panelen/panelerna som krånglade (tack och lov, så det inte var jordfel eller liknande i bilen).

TACK för engagemanget och din tid! Uppskattas verkligen! Stort tack!
av andersuw
Trevligt att höra att du fick ordning på det hela igen och att det inte heller visade sig alltför trassligt! :D
av Bubbe
andersuw skrev:Trevligt att höra att du fick ordning på det hela igen och att det inte heller visade sig alltför trassligt! :D
Tack för omtanken!
av modiga
Hej, Ny i detta forum och skall nog ses som en amatör..
Det gäller en S60 -01:a. Jag behövde ladda batteriet och råkade då få skiftnyckeln mot plåten och det blev kortslutning....' (jo amatör...)
Det enda som INTE fungera nu är Klimatanläggnings-panelen i kupen, "ECC i Owners manual".
Dvs. inga fläktar fungerar och ingen värme i stolarna.
Jag kollade alla säkringar men hittade inget trasigt, jag bad även en bra MECA verkstad kolla och de hittade inget heller....
Kan ni hjälpa .. ? Uppenbarligen har kortslutningen slagit ut "något"... ??

f.ö är bilen fortfarande en tillförlitlig och trygg trotjänare efter 39'200 mil...
mvh Anders Modig
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...