Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är spekulant på XC70 / XC90 i prisklassen 50-60.000kr och därmed landar jag på årsmodellerna runt 2005, jag har förstått att det kan vara värt att satsa på en lite senare bil så man får den uppdaterade fyrhjulsdriften.

Jag har egentligen inget behov av enorma utrymmen, men de två modellerna ligger ju i ungefär samma prisklass, har jag tolkat det fel om jag säger att de i mångt och mycket är samma bil under skalet, men att 90:an är lite större/törstigare/dyrare. Skiljer det något i komfort?

Jag kör runt 3000mil/år och ligger väl därmed ungefär i det intervall där jag kan välja bensin/diesel och det går på ungefär ett ut rent ekonomiskt, vilken motor är att föredra i övrigt? Jag ogillar krångel och fel, och är inte speciellt intresserad av prestanda, hellre något som är pålitligt i så fall:)

I min prisklass rör det sig om bilar som gått ganska långt, runt 30.000 mil, hur klarar växellådorna dessa miltal?

Många bilar med dessa mil / i denna prisklass har vinkelväxeln bytt, jag har tolkat det som att detta är en STOR fördel för mig som spekulant, eftersom detta är en av bilens svagare delar, har jag gjort en korrekt analys?
Servicekostnaderna är ganska lika. 2,5 T anser jag är en mkt trevligare motor.
Sedan så är inte xc90 och xc70 så lika i övrigt.
Xc90 bygget på MOST plattformen. Xc70 bygger på melbus plattformen. (Mitsubishi electronic bus system)

Melbus fanns i s80, V70, s60 , c70( första modellen).
MOST fanns i S40, V50, C70 sista modellen, C30.
Så xc90 upplevs interiört samt i infotainmentsystemet mer som dem bilarna som hade MOST. Och xc70 mer lila bilarna som hade melbus.
Intressant, det hade jag ingen aning om! När jag ser tillbaka på de XC70 jag provkört och den C30 vi hade ser jag inga direkt avgörande skillnader...

Jag har inget direkt behov av att bilen är högre eller det där extra utrymmet om XC90 möjligen ger, mer än att de ligger såpass nära i pris att jag kanske hellre låter det enskilda exemplaret avgöra snarare än modellen. Komfort och säkerhet är jämte driftskostnader viktiga.
DaddyTapir skrev:Intressant, det hade jag ingen aning om! När jag ser tillbaka på de XC70 jag provkört och den C30 vi hade ser jag inga direkt avgörande skillnader...

Jag har inget direkt behov av att bilen är högre eller det där extra utrymmet om XC90 möjligen ger, mer än att de ligger såpass nära i pris att jag kanske hellre låter det enskilda exemplaret avgöra snarare än modellen. Komfort och säkerhet är jämte driftskostnader viktiga.
Tänk på att xc90 upplevs som en buss i jämförelse med xc70:in.
Skillnaden mellan xc70 och c30 i ditt fall är bland annat kombinstrumentet, reglagen i instrumentpanel.
Min ytterst subjektiva åsikt är att den är lite gungig och är ingen bil du har bråttom med förutom möjligen på motorväg.
Xc70 är väl också gungig i jämförelse med V70. Dock anser jag att den är att föredra till fördel mot xc90.

Skulle du välja xc90, välj då den med 7 säten, den har bättre bromsar bak än den 5-sitsiga.
XC90 är stor, bufflig, gungig och trött.
185 hk D5 i XC90 är tröttare än vw touran 140 hk TDI, för att inte tala om den obefintliga väghållningen på XC av standardmodell.
nä spontant kan man lika gärna köpa en cross touran och få snålare motor, bättre väghållning och färre mil till ett bra pris.
Om du bestämmer dig för en diesel så tycker jag att du ska kika på -06 eller nyare. Skiljer en del på skatten, partikelfiltret kom då. Har själv en -06a xc90 d5 aut 17000mil och den har funkat fint dom 5000mil som vi hitills avverkat. Dock kostar den ca 8000kr i skatt och då är de ändå den med partikellfilter. Har även en v70 -07a diesel som passerat 39000mil och jag får en känsla av att v70/xc70 har lite bättre kvalité, tycker även att v70 har skönare stolar.. Xc90 snittar för oss 0,85-1,0 l/mil. Nu är jag i behov av en sjusitsig bil och eftersom de inte finns så mycket annat att välja på så blev det en xc90. Men om du snittar 3000mil per år så skulle iaf jag valt diesel alla dagar.. Sen skulle ja nog valt en xc70.
Jag är ingen racerförare men jag uppskattar stabilitet i högre farter, säg 110-120km/h och efter några år med större SUV:ar är detta något jag inte är bortskämd med, en fullstor suv blir gärna så hög att den inte upplevs som 110% stabil vid halka och snö kan jag tycka, kanske är XC70 ett bättre val ur den vinkeln?
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...