Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en gammal lång mastodonttråd så om admin vill plocka bort denna så hänvisa till den gamla. Om inte ska jag göra mitt långvariga problem kort

Bilen V70 D5 2002 aut BSR st1 39000 mil.

Framförallt när det är lite varmare ute så går bilen ned i limp-home och jag får felkod på lågt bränsletryck. Stannar jag bilen och stänger av och startar går bilen som den ska igen. Den kan ibland gå flera hundra mil utan bekymmer men ibland tills jag gasar lite.

Jag kan gasa lite så går den ned i limp-home och jag kan dra på ordentligt så kan den göra likadant så det är inte bara vid fullgasacceleration.

2013 plockades tanken ned, ultraljudstvätt av hela systemet, byte av tankarmatur samt byte av kamaxelpump (begagnad). Pumptryck mätt hos volvo och ligger långt inom deras marginaler. Bränslefilter byter jag varje år. Börjar tröttna på skiten och vill inte lägga ned så mycket mer på detta.

Jag har några frågor. Är det någon annan som haft samma problem och vad har ni åtgärdat?
Finns det någon bränsletrycksgivare på dessa?
Jag ska efter tips här imorgon boka tid och byta filter samt filterhållare.
Kan det vara spridare som hakar upp sig typ på något sätt?

Tacksam för input
Senast redigerad av 1 dieselmagnus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Idag har jag bytt filterhuset till dieselfiltret. 5 fullgasrepor sedan kom kodhelvetet tillbaka så det var inte filterhuset. Ska jag skita i det och köra eller vad ska jag mer göra?

Finns det någon bränsletrycksgivare?
av DieselD5
Hej
Bränsletrycksgivaren sitter längst ut på fuelrailen, det händer att dom får frispel.
Kan även vara en spridare som läcker igenom, inte säkert att ett läckagetest visar något fel. (returen)
Lycka till..
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Plockade bort givaren och rengjorde denna lite. Ingen förändring. Det verkar ju dock som om fuelrailen blir tom på diesel. Vet ej men tror det. Då är det bara spridarna kvar.
av Mobbe
Jag råkade ut för stopp med bärgning som följd. Motorn, d5, betedde sig som om den inte fick något bränsle . När jag fick tillbaka bilen från Volvo var problemet i inluften. De hade bytt ett rör innan turbon och gjort rent egr-ventilen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Tack för input.

EGR är nog aldrig rengjord men funkar, uppmätt med dator. Vet ju att IC läcker för det kommer svarta rökmoln bakom när man drar på. Röktätheten vid besiktning ligger inom gränserna.
Nu har jag gjort läcktest

Numrerat från passagerarsidan 1 och 5 förarsidan.
Tejpen sitter på 12,7 cm höjd vilket ger 40ml läck.

Nr 1 17cm
Nr 2 14cm
Nr 3 1cm
Nr 4 15cm
Nr 5 15

Slutsats är att spridare 1 läcker mycket, den sitter ju närmast bränsletrycksgivaren. Nr 2 på gränsen nr 4 och 5 läcker mer. Dieseln som kommer upp i slangen i nr 4 är ju himla grumlig. Betyder detta att injektorn är full med skit eller?

Jag behöver ju byta alla spridare utom 3.

http://forumbilder.se/FA4FI/20160609-141705

http://forumbilder.se/FA4FI/20160609-141709

http://forumbilder.se/FA4FI/20160609-141258
Om du har 10 mm invändig slang så är det:
cirkel area=3,14 x 0,01 x 0,01 / 4 = 0, 0000784 kvadratmeter
så volym på1 m slang = 0,0000784 kubikmeter = 0,0784 l = 78,4 ml
12,7 cm = 78,4 x 12,7 /100 = 9,9568 ml

Det är något skumt med 3 injektor att den ge så lite. Jag tycker att du borde prova byta tryck givare på själva railet och för att vara på säker sida koppla upp sig med dator och kolla vad får du för tryck när bilen går i limp mode

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)