Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av koffen
Jag tänkte montera en oljetrycksmätare på min 2,4 diesel -05. Finns det något pluggat uttag till det som är lämpligt att använda, eller kan man sätta ngn förgrening vid oljelampans tryckgivare? Adapterplatta till filtret fungerar ju inte iom att det är insatsfilter.
joakim__ skrev:Finns väl ingen oljetrycks givare på den men borde sitta en plugg i blocket där den skulle ha suttit
nog måste de väl ändå sitta oljetrycksgivare till oljetrycks lampan. vad tänder annars oljetryckslampan?
joakim__ skrev:Från 05 finns ingen oljetrycks givare endast nivågivare lampan styrs av ecm
Desto större anledning att koppla in en mätare och då borde det också sitta ett pluggat hål någonstans att gå in på? Någon som vet var?
Bilen har gått 41000 mil så jag vill ha lite koll på hur motorn mår.
Varför skulle de va ett pluggat hål? Om det inte sitter nån givare så är ju inte hålet borrat och gängat med syfte att sätta dit en plugg. På bensinblocken så sitter hålet på den sidan som är mot kylet, under oljefällan.
Jo det finns det. Och det görs också även om jag inte tittat på just dieslar anno 2005. Visst sjutton mäts oljetrycket. Men man labbar med variabla idéer om optimalt oljetryck och variabla oljepumpar. Det gör det på intet sätt omöjligt att ha varningslampa för lågt oljetryck. Bara en aning obekvämare. Själv är jag obekväm med tanken på att min VEA-motor bara har en dikotom oljenivågivare (för lite olja eller inte) och inget annat. Den verkar dessutom behöva timmavis för att anpassa sig och kan bara avläsas under optimala förhållanden. Ingen sticka och oklart vad som sker om oljetrycket är för lågt. Man kan bara hoppas att något varningsmeddelande dyker upp om det krisar sig. Idén på den här punkten tycks numera vara att inte oroa kunden med saker som den genomsnittlige kunden inte förstår. Blir bara en massa samtal till kundtjänst. :roll:

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)