Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Loke91
Hej, jag har en S80 2.4L sugis årsmodell 2004 som gått 32.000 mil.

Problemet nu är att den inte svarar alls när jag gasar ca.1-2 sekunder precis efter att jag växlat upp från en lägre växel. Ettans växel fungerar utmärkt och det är inga problem vid tomgång.
Samma sak händer också om jag släpper gaspedalen på t.ex. femmans växel ett tag och sedan börjar gasa igen.

En polare sa att det kan vara kopplingen som är slut men det känns orimligt då den inte slirar. Den varvar inte upp någonting under de 1-2 sekunderna så det är nog något annat.
Det känns som att det är något vajsing med blandningen besnin/luft, eller kan det vara något annat? Kanske något med tändsystemet?
av MickeM
Hej.

Låter som problem med gasspjället, eller gaspedalsgivaren. (Finns ingen gaswire utan 100% elektroniskt numera)
Gaspedalsgivaren kan man kanske mäta upp resistansen på vid gaspådrag.

Felkoder borde finnas....

Jag misstänker att min egen pedalgivare är på gång.
Ojämn vid start från 0.
Går bra att starta upp till sakta rullande och sen ingenting, ingenting, och nån millimeter till så vrooooom.... (lite överdrivet för att ni ska fatta)
Märks dock inget alls på 2an och uppåt.
av Loke91
Bra tips! Tack, jag ska undersöka saken.

Det finns felkoder. 3 st för att vara exakt :D
1: Motorsystem serv. erfordras (farthållaren lade av samtidigt som den felkoden uppstod)
2: Motorsystem serv. snarast (borde hänga ihop med mitt nuvarande problem)
3: Motorprestanda nedsatt (100% att det är mitt nuvarande problem)
av MickeM
Hej.

"VaCUm" har rätt.

Det dör är meddelenaden i färddatorn, och inga felkoder.

Dom ßäsger bara att NÅTT är fel i motor, ABS, mm, och inte VAD som är fel.

Eftersom TS har en 2004 så har bilen Bosch gasspjäll, (om det är en vanlig bensinare) och inte MM-spjället som krånglar "ofta".
Visst kan Bosch gå sönder också, men jag tror på gaspedalgivaren.

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)