Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej, jag har haft problem med att min motor på v70´n går väldigt hoppigt och ojämt vid start av bilen när den är kall. Jag trodde ev. att detta skulle lösa sig när jag lämnade in den på service (60000) nyligen. Att byte av stifft kanske var lösningen. Så var dock inte fallet, problemet kvarstår. Har även tänkt på att strömförsörjningen verkar vara en del av det hela då belysningen i kupén "svajar" lite under tiden motorn beter sig på detta sätt.
Min fråga är som ni säkert förstår; vad kan detta bero på, vad kan man göra åt det, vad kan det tänkas kosta?

ställ gärna kompleterande frågor om det behövs...

... För övrigt går bilen hur bra som helst
av Rickard
Hade samma på min nu och märkte att ju kallare det blev desto mer ojämt gick det dom
första 30 sek så jag bytte bateri och det hjälpte ...
av hotdog
ok, tack
läste lite om detta i en annan tråd nyss (ber om ursäkt om jag lägger ny tråd i redan befintligt ämne. Kan man få mer effekt om man laddar än vad man får till genom att ladda batteriet genom körning?
av Rickard
Kör man bara korta stäckor så visst kan det ju aldrig vara fel att underhållsladda det under någon natt då och då men annars täcker bilens generator in laddningen tillräckligt
.
av Jompa_T4
Hej,

Detta är ett ganska vanligt problem på V70/S60 där VVT-styrningen är defekt.
I de flesta fallen genereras en DTC för detta som kan avläsas så att man är
helt säker på sin sak, men annars rekommenderar jag Dig att plocka loss
VVT-styrningen och i första hand göra ren den ordentligt.

Typiska symptom är taskig motorgång vid kallstart...
av Daddan
Jompa_T4 skrev:Hej,

Detta är ett ganska vanligt problem på V70/S60 där VVT-styrningen är defekt.
I de flesta fallen genereras en DTC för detta som kan avläsas så att man är
helt säker på sin sak, men annars rekommenderar jag Dig att plocka loss
VVT-styrningen och i första hand göra ren den ordentligt.

Typiska symptom är taskig motorgång vid kallstart...
Hej!

Jag har också detta problem, men eftersom jag köpt bilen på Bilia ska de åtgärda detta. Vad innebär VVT och DTC? Kan vara bra att berätta om detta fel för mekanikern om de nu verkar fundersamma...
av Jompa_T4
VVT = Variable Valve Timing = Variabla kamaxeltider.
(Problemet uppstår för styrningen för den justerbara kamaxelns position.)

DTC = Diagnostic Trouble Code = Felkod (som utläses ur OBD2-uttaget).

Se även http://www.obd2.se och klicka på "Teknik" för lite bakgrund till vad OBD2 är...

M.v.h.
av hotdog
ok är det kostsamt om man ska fixa detta och inte kan själv?
Vad händer om jag inte fixar det? finns det några nackdelar förutom att den går som den gör på tomgång vid kallstart?
av Jompa_T4
hotdog skrev:ok är det kostsamt om man ska fixa detta och inte kan själv?
Nä, så farligt är det inte. Jag har för mig att VVT-pumpen kostar 1.000-lappen ny, och bytet tar 3 minuter på sin höjd.
Skruva loss täckplasten på ventilkåpan (alltså plasten som sitter ovanpå Dina tändstift och tändhattar). Under den kåpan sitter sedan VVT-styrningen med en elkontakt uppe till vänster på motorn (om Du står framifrån) oc den skruvas loss med 4 bultar på 15 sekunder... Var rädd om packningen om Du tänkter återanvända den bara...

hotdog skrev:finns det några nackdelar förutom att den går som den gör på tomgång vid kallstart?
En uppenbar nackdel är att MIL-lampan (felkodslampan) ka tändas i tid & otid, och om den är tänd när Du ska besiktiga bilen kommer Du inte att bli godkänd vilket kanske är lite trist?

M:v.h.
av erikeriksson
Hej, en fråga, vilka motorer har VVT styrningen och vilka har det inte och varför skulle "MIL -lampan" tändas vid byte????

Volvo v70 reglermotorer flera stycken stannat p&ar[…]

Tack för ditt svar. Menar du att skruva loss […]

OM RYSSEN KOMMER

+20 miljoner svalt ihjäl i Sovjet/Ryssland u[…]

Hejsan! Fick du ordning på detta fel? Har pr[…]