Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
S60,2004

Ventilations reglaget ovanför stereon där varningsblinkersen sitter är ena reglaget kasst.

Vad kostar en sådan ny? Hittar inget begagnat
av andersuw
Vill minnas att du får köpa hela panelen (två utsläpp med åtföljande reglage) och att det kostar runt 400 kr. Det tror jag i vart fall var vad som gällde för V70 för några år sedan.
av andersuw
Finns ett mektips på detta här:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=14565

Se särskilt texten kring bild 10 och ett stycke framåt. Gäller som du kan se en V70 men är samma på S60. Du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa detta men det går ju fort att regga sig om du inte redan är det.
av andersuw
Ingen aning. Det är kanske lite pillgöra och jag gissar att detta inte är något mekanikerna pysslar med dagligdags. Så de är kanske inte jättesnabba och då blir det förstås en del arbetstid som Volvoverkstäderna (inte minst Bilia) tar rejält betalt för. Själv skulle jag säga att detta är ett typiskt gör-det-själv-jobb. Inte busenkelt men heller inte svåröverkomligt bara man har lite tålamod. Har ett hyggligt antal demonteringar/monteringar av ventilationsgaller bakom mig vid det här laget. ;-)
av andersuw
Lyckligtvis :D är jag långt därifrån (Uppsala). Skämt åsido är jag inte obenägen att folk en hjälpande hand men detta klarar du nog själv med lite tålamod. Fiskben är som alltid ett ovärderligt verktyg och sen behöver man en hoper små petverktyg (skruvmejslar, spikar e.dyl.). Kanske funkar det också att bara "vålda" på och dra utan att fippla med hakarna. Men jag har aldrig vågat mig på att prova den tekniken. Ibland funkar det att göra så men ibland går saker och ting sönder. Det har rentav hänt mig några gånger när även Volvos egna anvisningar säger att det bara är att "dra loss skiten". ;-)
av andersuw
Usch! Låter inget vidare. Vill minnas att det kan vara lite svårt att hitta de grejerna via bildelsbasen. Men har du kollat möjligheterna via självplock? Jag har haft framgång den vägen de gånger jag haft behovet.

Exakt vad i/på delen ifråga (hela panelen med två utblås och åtföljande reglage) är det för övrigt som närmare bestämt gått sönder?

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]