Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SRT
Vill ha lite trevligt och lågmält femcylindrigt muller från turbosnurran i en S80 2.5T -04 och undrar om det finns något lämpligt rör som passar mellan rören där den bakre ljuddämparen nu sitter.Ska helst vara demonterbart så att man kan sätta på bakre burken igen vid besiktning.Och då menar jag inte nya tillbehörsavgassystem utan ett helt vanligt mellanrör.
av andersuw
Lågmält blir mullret definitivt inte om du bara tar bort bakre dämparen och ersätter med ett rör. Min V70 T5 -02 står för närvarande på verkstad för bland annat byte av bakre ljuddämpare och den låter inte vackert när man kör utan den dämparen som jag tvingats göra på sistone. En rimligare idé är att ersätta det system du nu har med ett som ger lite mindre ljuddämpning längst bak utan att helt ta bort bakre dämparen. Kolla t.ex. vad Raka Rör och deras partner Alt-A har att erbjuda.

http://www.rakaror.o.se/

Om det nu är originalsystemet från fabrik som sitter på bilen så är för övrigt avgassystemet från katalysatorn och bakåt en enda del. Det är inte skarvat någonstans. Däremot kapar man vid inloppet till bakre dämparen när den dämparen behöver bytas. Den reservdelsdämpare man sedan sätter dit är annorlunda utformad än den man tar bort eftersom den har en rörstump vid inloppet som används för att kunna skarva ihop den med röret fram till katalysatorn.
av S1mp4n
Mitt tips = gör det inte! vill du slippa huvudvärk vid långresor av allt mullrande så satsa på någon eftermarknads ljuddämpare som ger ett lagom ljud!
Användarvisningsbild
av SRT
Inspirationskällan som jag inte uppfattar som direkt störande ... Hade tidigare en Ford en gång som mullrade så att billarmen runtomkring gick igång.Det var däremot störande i längden. :D

[youtube]iBq9uNvXMj8[/youtube]
av andersuw
Avgasljud skall man nog höra live för att bilda sig en realistisk uppfattning om hur högt det låter. Min egen V70 T5 -02 behagade som sagt ge mig en ofrivillig demonstration för någon vecka sedan. Ljuddämparen gick rakt av vid skarven mot resten av systemet. Detta hände under körning och jag trodde först att det plötsliga dånet kom från något annat i närheten, t.ex. en helikopter eller så. Då körde jag ändå i jämn och ganska måttlig landsvägsfart. Skulle absolut inte vilja ha den ljudnivån inne i bilen för jämnan. Och det låter i mina öron inte alls vackert på utsidan heller. Min PST ringde just och berättade att de fått på den nya dämpare jag köpt (en Eberspächer). Så nu är förhoppningsvis ordningen återställd igen. :D
Användarvisningsbild
av wissel
Lit OT, men varför tror man att det är ok att åka omkring med oljud,
är det något vi behöver i vår omgivning så inte är det väl en allmän volymökning av allehanda ljud?????
av polkakung
Jag ersatte den obestämda formen av orginalljuddämpare till 2.5t med biltemas billigaste gör-det-själv alternativ. Det låter mer än vad jag önskade på vår familjebil och är väl mest märkbart i långa motlut. Min referens är nöjesbilen som är en toktrimmad gammal italienare med dubbla Dellorto 44'or som slutar i en liten Abarth-dämpare och kan starta billarm om en gasar för hårt. Om jag ger den bilen 5 päng i ljudtryck och volvo orginal 1 poäng så får biltemas ljuddämpare en 3:a. Så personligen skulle jag inte avlägsna ljuddämparen helt. Men jag är en gubbe som vill åka tyst (om jag inte åker fort, osäkert och veteran). Volvon gick igenom bilprovningen utan problem.
På nöjesbilen tog jag bort det dyra handbyggda 4-1 grenröret till förmån för orginal på grund av att den bara gav ljud och ingen effekt så nu får den bara en 4:a.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]