Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jhth
Hej alla motorkunniga!

Har får ärva brossans Volvo V70n 2,5T, 2004, som har gått 31000 mil, fullservad och nybytt kamrem etc!

Den har även annan turbo Td04hl-16t, 3 tums avgassystem från turbon, tryckrör från Volvo V70 T5 och något som heter Steg 3 program.

Kan inget alls om bilar tyvärr! Infon om bilen har jag fått från brossans kompis!

Nu till problemet, bilen går bra men gasar man hårt några gånger eller kört fort (160+) en bit och sedan stannar/saktar ner och gasar igen så drar bilen nästan inget, går jätte sakta uppåt i hastighet. Och ibland så är det precis som bilen tappar kraften mellan 2500-3500 varv, även om jag gasar sakta uppåt eller full gas direkt!

Det kvittar vilket väder det är sol som frost!

Har försökt titta och känna men hittar inget uppenbart, men kan som sagt inte något alls om bilar!

Läste att man ska kunna läsa felkoder på något vis men jag vet inte hur, och ingen i mitt umgänge är så bra på bilar.
Jag och bilen såklart finns i nordöstra Skåne!
Hoppas ni har några idéer om vad det kan vara för fel!
Senast redigerad av 1 Jhth, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Du lär börja med att läsa felkoder. Om du har tur kanske du kan få hjälp med det av någon här på forumet som finns i närheten. Du kan också åka till Volvo och få koderna utlästa men det kostar förstås en liten slant. Om du tänker dig att fortsätta meka med bilen själv bör du dock skaffa dig egna läsmöjligheter liksom möjligheter att uttolka vad du läst. Bäst är VIDA (Volvos eget diagnosprogram) plus DiCE (en elektronikbox med vars hjälp du kan koppla upp datorn med diagnosprogrammet mot bilen). Själv köpte jag det paket jag länkar till nedan. Det finns billigare men det här är ovanligt bra av skäl som framgår av annonsen och jag anser för egen del att det är värt de extra pengarna:

http://www.ebay.com/itm/2014D-HQ-Volvo- ... 1633882026
av Jhth
Tanken är ju att behålla bilen och försöka fullfölja brossans planer:)

Ska kika på den länken och se! Trodde man kunde se felkoder någonstans i bilens display:/

Läste någonstans att det ev kan vara någon magnetventil?
Kan jag köpa ny sådan och byta för att se om det är felet? Eller måsta man veta vad man sysslar med för att göra en sån sak?

Mvh
av PromB
Har haft samma problem med min men efter att jag gjorde rent spjällhuset så har det hållit sig lugnt.
Ta en titt där och gör rent.

med vänliga hälsningar
PromB
av Jhth
Känner mig något vilsen i allt detta eftersom jag inte kan något om bilar:/

Försöker att läsa på men är svårt att förstå mycket av det.

Får nog se om jag hittar någon verkstad som kan läsa ut dom där felkoderna till att börja med :)

Har uppdaterat mitt första inlägg med placering i nordöstra Skåne!

Mvh
av andersuw
Nej tyvärr kan man inte läsa felkoder i bilens egna displayer. Men wissel har rätt i att en den utannonserade dosan inte är något dumt alternativ till en komplett VIDA+DiCE. Har själv en sådan dosa som jag länge använt tillsammans med VIDA för att diagnosticera min V70 T5 -02. Har dock nu skaffat VIDA+DiCE eftersom den aktuella dosan inte förstår sig på min V70 D4 -15. Hur som helst står man sig slätt när det gäller att åtgärda fel på bilen om man inte har möjlighet till felkodsläsning och felkodsuttolkning i den generation bilar det här handlar om. Det gäller oss alla, inte bara den som är nybörjare.

När det gäller att "läsa på" om bilar mer generellt kan Haynes GDS-handbok till din bil vara en idé. Den hjälper nog inte särskilt mycket för att lösa det problem du just nu har men är en lämplig introduktion när det gäller att ta hand om bilen mera allmänt. I VIDA finns också massor att läsa men det kan vara lite svårtuggat till att börja med eftersom programmet vänder sig till proffsmekaniker. Att söka och läsa på forum som det här kan också vara till stor hjälp.

Om det denna gång slutar med att verkstaden läser koder åt dig, be om en komplett lista på alla de koder som de först hittar, inklusive rapport om vilka av dem som är aktiva i senaste körcykel. Be dem sedan radera alla koderna, köra motorn lite, läsa på nytt och sedan ge dig besked om vilka koder som återkom med omedelbar verkan. Sedan kan du säkert få hjälp med uttydningen här i den mån du behöver.
av Jhth
Denna gången blir det att låta en verkstad hjälpa mig med att få ut felkoderna från bilen! Har nog hittat en som kan göra det åt mig, dock inte förrens nästa vecka!

Men kan jag köra med bilen iaf eller kan den ta skada av att jag kör med den?

Den är ju rolig att köra med :)
av andersuw
Om ingen varningslampa är tänd och du inte har något varningsmeddelande i displayen tar den troligen inte skada av att du kör med den. Har du lampor/varningar beror det lite på vilka.

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]

Har du även smörjt vid "piggen"[…]