Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag fick min VIDA/DICE idag och gick ut till bilen för att testa manikken. Jag läste ut bilen och fick en massa felkoder!

Kommer en skärmdump nedan. Någon som är allvarlig och någon som har något förslag på vad som behöver göras?

Bild
Användarvisningsbild
av wissel
Jag skulle inte bli orolig över dessa koder, samtliga är GULA och intermittenta vad jag kan se.
Kan ha satts vid dåligt batteri och vara gamla som gatan.
radera och kör 30-50 mil innan nästa avläsning är min idé.
Som wissel säger. Radera och kolla om någon av dem återkommer. Har haft massor av intermittenta felkoder på båda mina V70 som bara råkat sättas vid något enstaka tillfälle och som inte signalerat något egentligt fel. Gör dock en notering om vilka koderna var innan du raderar så att du har koll på vilka som återkommer om nu några visar sig göra det.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Alexas
wissel skrev:Jag skulle inte bli orolig över dessa koder, samtliga är GULA och intermittenta vad jag kan se.
Kan ha satts vid dåligt batteri och vara gamla som gatan.
radera och kör 30-50 mil innan nästa avläsning är min idé.
Wissel: För en som nyligen blivit bekant med sin VIDA och DICE, hur raderar man koderna :) ?
Alexas skrev:För en som nyligen blivit bekant med sin VIDA och DICE, hur raderar man koderna :) ?
På samma skärm där du ser koderna. Det finns några olika tabbar att trycka strax över själva koderna. För åtminstone en av dessa tabbar finns det sedan en möjlighet att trycka på "radera alla" ("erase all") längst ned till vänster på sidan.
av Alexas
Raderade alla koder och följde instruktionerna som vida gav. Starta motorn, varva över 1500 varv/min, stänga av, starta igen på tomgång i 20 sek och sedan läsa ut.

Inga felkoder :)
Bild

Återstår att se hur det blir efter lite körning men det verkar ju precis som ni sa att de va gamla koder. Blev lite orolig där ett tag :D
av Alexas
Många av er har säkert läst i min andra tråd där vi diskuterade att bilen såg väldigt hög ut, särskilt där bak. När jag läste av bilen i VIDA så visade det sig att bilen ska ju ha 215/55-16 och inte 205/55-16 som jag har. Hmm... Jag va nästan säker på att det va 205/55 men icke!

Bild
Jag vet inte om du skall ta de där uppgifterna alltför bokstavligt. Även VIDA kan ibland ha fel eller ge ofullständiga uppgifter. Vad jag kan se i manualen är både 215/55 och 205/55 OK för din bil. Med 215/55 blir den förstås aningen (men bara aningen) högre runt om samtidigt som den fyller ut aningen (men bara aningen) bättre i hjulhusen.
andersuw skrev:Jag vet inte om du skall ta de där uppgifterna alltför bokstavligt. Även VIDA kan ibland ha fel eller ge ofullständiga uppgifter. Vad jag kan se i manualen är både 215/55 och 205/55 OK för din bil. Med 215/55 blir den förstås aningen (men bara aningen) högre runt om samtidigt som den fyller ut aningen (men bara aningen) bättre i hjulhusen.
högre? 55 är höjden medans 215/205 är bredden på däcket... Så bara liiiite bredare däck, inget annat :)
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]