Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder, något i framvagnen låter "kladonk" när jag rätar upp ratten.

Jag är van mekaniker men med ganska ny inom bilmeck så jag söker tips om bra felsökningspunkter vad gäller mitt problem.

XC70 -04 AWD.

Ibland låter det från framvagnen och det kan vara lite olika ljud med det är främst ett jag tänkt åtgärda och det uppkommer ofta om jag backar ur bilen ur garaget och sen åker iväg och det är oftast när jag rätar upp ratten och åker iväg som det låter. Och de låter "kladonk" (ganska exakt så faktiskt). Det har en viss ton av burkighet och viss känsla att det är någon fjäder inblandat (dock bara gissning). Det är inte ett knäppande och inte klang klang eller liknande.

Ibland kan det låta lite längre: kladonkdadonk sen är det tyst. Det är alltid i samma ljudnivå, aldrig lite tystare eller lite högre utan alltid samma volym så att säga.

Det kan också låta om jag åker över någon ojämnhet i vägen. Spelar ingen roll om jag svänger eller kör rakt.

Konstigt nog kan jag inte placera in ljudet till höger eller vänster sida utan det kan vara "oftast" på vänster sida och ibland på höger sida. Ibland får jag känslan av att det var ta mig fan bak det lät denna gången.

Sommar däcken är nyligen monterade (nya) och gjordes på en firma och det var faktiskt veckan efter som jag mer började notera detta ljud. Kan också bero på att den lät mer med dubben och därför nu går tystare och ljudet framträder mer.

Okej, min stategi är att hissa upp bilen, rulla på hjulen och kolla att inget känns konstigt i styrningens ändlägen. Sen är iden att demontera hjulen och här tänkte jag att ni kanske kan ge tips på vad jag ska kolla efter? Gärna konkreta tips som "ryck i den och den", "se om den där glappar"? Givetvis rycker jag i det jag kommer åt men det vore smutt med några bra tips på vägen från er erfarna. Det är ju lika bra att passa på när bilen ändå är uppe på lyften.

Tacksam för svar.
Passa på att kolla fjädrarnas nedre del och hur dom ligger i "sätet". Fjädern skall vila
på ett gummiunderlag som tyvärr slits ut o då träffar fjädern metall när det rör sig.
Fjädern har ockå ofta fått ett annan läge efter hjulbyten! Trä på en vattenslang som du skurit
upp på nedre delen av fjädern. När du sedan sänker bilen så kommer slangbiten att hamna mellan fjädern o sätet.
Övre lagret i fjäderbenet brukar också kunna "höras"....
Jag tror som du: Det är nåt med fjäder. :-)
Tackar, bra tips med vattenslangen.

Stabilisatorstaget/krägninghämmarestag står också på "kolla"-listan. Men hur "ska" de kännas? Går det att känna ett glapp i dem om de är kassa eller finns det något annat sätt att avgöra om de är dåliga?
Hej.

Ska du känna glapp i krängningshämmarens gummilagring eller själva stagen med leder, så måste du lyfta båda framhjulen alt båda bakhjulen i luften så den är avkastad..
Annars är det stor risk att ena hjulet är lite lägre än det andra pga små ojämnheter i marken, och då spänner den, så du inte känner ev glapp.

Jag tycker att det låter som ett styrlager eller bussning, (högst upp i fjäderbenet) som inte vill vara med längre.
Då svänger inte övre fjädertallriken med ordentligt, och själva fjädern får vrida sig istället, tills det släpper "spjoing" och sen lite till "spjoing" osv, ganska dovt.
Det syns om en medhjälpare vrider ratten från ändlöge till ändläge, medan du tittar på fjädern i hjulhuset.
Den ska vrida med lugnt och fint.

Det kan också vara en skadad fjäder eller fjädersäte.

Micke.
Hade samma oljud i min D5-03 med 32000mil på mätaren. När jag bytte till vinterdäck i höstas tog jag mest för skojs skull och sprutade på rikligt med kedjeolja upp mot övre lagringen och nedre fjäderfästet. Har varit tyst sen dess. slump eller inte men det är gratis att prova alla har väl en burk 5-56 eller liknande i garaget.
Okej, så det jag ska kolla när jag hissar upp bilen senare ikväll/inatt är:
- Att inte hjullager kärvar och att hjulen går lätt även i styrningens ytterlägen
- Kontrollera att fjädern är på rätt plats och montera en bit slang längs ned mot skålen (gissar jag, men det framgår väl när hjulet är av).
- Smörja upp övre lagringen av fjädern och nedre fjäderfästet
- Känna på krängningshämmaren när hjulen är i luften att det inte är något kännbart glapp där
- Ska försöka se hur fjädern rör sig, kommer dock vara själv när jag meckar så det kanske blir svårt att vrida på ratten.

Kommer med en update efter meckandet, stort tack för era tips!
Hej.

Med båda framhjulen i luften, kan du styra hjulen för hand, genom att vrida på dom.
Du mpste ha tändningsnyckeln i och i läge 1, så inte rattlåset slår i.

När du vrider, känner du också om något kärvar lite, men det blir helt annat när bilens tyngd ligger på lagret, mot när hjulen hänger i dom.

Micke.
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]