Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som rubriken lyder, något i framvagnen låter "kladonk" när jag rätar upp ratten.

Jag är van mekaniker men med ganska ny inom bilmeck så jag söker tips om bra felsökningspunkter vad gäller mitt problem.

XC70 -04 AWD.

Ibland låter det från framvagnen och det kan vara lite olika ljud med det är främst ett jag tänkt åtgärda och det uppkommer ofta om jag backar ur bilen ur garaget och sen åker iväg och det är oftast när jag rätar upp ratten och åker iväg som det låter. Och de låter "kladonk" (ganska exakt så faktiskt). Det har en viss ton av burkighet och viss känsla att det är någon fjäder inblandat (dock bara gissning). Det är inte ett knäppande och inte klang klang eller liknande.

Ibland kan det låta lite längre: kladonkdadonk sen är det tyst. Det är alltid i samma ljudnivå, aldrig lite tystare eller lite högre utan alltid samma volym så att säga.

Det kan också låta om jag åker över någon ojämnhet i vägen. Spelar ingen roll om jag svänger eller kör rakt.

Konstigt nog kan jag inte placera in ljudet till höger eller vänster sida utan det kan vara "oftast" på vänster sida och ibland på höger sida. Ibland får jag känslan av att det var ta mig fan bak det lät denna gången.

Sommar däcken är nyligen monterade (nya) och gjordes på en firma och det var faktiskt veckan efter som jag mer började notera detta ljud. Kan också bero på att den lät mer med dubben och därför nu går tystare och ljudet framträder mer.